Pory roku (jap: 季節 sezon) są mechaniką w piątej generacji gier Pokémon.

Pory roku nie zmieniają się automatycznie w grze; zmienią się tylko po wyjściu z jaskini lub budynku. W przeciwieństwie do prawdziwego świata, gdzie każda pora roku trwa około trzech kolejnych miesięcy (w modelu astronomicznym) lub dokładnie trzech kolejnych miesięcy (w modelu meteorologicznym), pory roku w Unovie będą się zmieniać co miesiąc, przechodząc przez pełny cykl wiosenny, letni, jesienny i zimowy trzy razy w roku.

W Generacji V

listopad: Jesień

Wiosna

Lato

Jesień

Zima

Liczba dni do : 8!

Wiosna

Wiosna (jap: wiosna) przypada na styczeń, maj i wrzesień.

Efekt

Lato

Lato (jap: lato) przypada na luty, czerwiec i październik.

Efekt

Jesień

Jesień: jak zwykle zbocze jest zbyt strome, aby się na nie wspinać.

Jesień (jap: jesień) przypada na marzec, lipiec i listopad.

Efekt

Zima

Zima: ze względu na opad śniegu, obszar na górze jest dostępny.

Zima (jap: zima) przypada na kwiecień, sierpień i grudzień.

Efekt

Trivia

  • Ponieważ luty zaliczany jest do miesięcy uznawanych w grach jako lato, lato jest średnio najkrótszą porą roku. Podczas gdy pozostałe pory trwają łącznie 92 dni w roku czasu rzeczywistego, lato trwa łącznie 89 dni lub 90 dni w przypadku roku przestępnego. W rzeczywistości dotyczy to astronomicznego lata na półkuli południowej, ponieważ Ziemia znajduje się w pobliżu peryhelium; astronomiczne lato trwa tylko około 89 dni, podczas gdy zima trwa bliżej do 94. Odwrotnie jest na półkuli północnej.
  • Kiedy lato i zima rozpoczynają się na półkuli północnej prawdziwego świata, w grze obowiązuje ta sama pora roku. Nie dotyczy to wiosny i jesieni: w grze zaczyna się wiosna, kiedy jesień zaczyna się w prawdziwym życiu i odwrotnie. Na półkuli południowej jest odwrotnie: wiosna i jesień w prawdziwym świecie rozpoczynają się w miesiącach z odpowiednimi porami roku w grze, podczas gdy lato i zima zaczynają się odpowiednio zimą i latem w grze.
  • W astronomicznym modelu pór roku (używanym w Ameryce Północnej i niektórych częściach Europy) pory roku zaczynają się w czasie przesilenia i równonocy. W grze sezony rozpoczynają się na początku miesiąca, podobnie jak ma to miejsce w meteorologicznym modelu pór roku (używanym przez meteorologów oraz w takich krajach jak Australia).
  • Pokémon Black i White, pierwsze gry, w których wprowadzono tę funkcję, zostały wydane jesienią w Japonii, a porą roku w grze była wiosna. Międzynarodowe wydania ukazały się wiosną na półkuli północnej, a porą roku w grze był jesień.