FANDOM

Machamp (jap: カイリキー Kairiky) jest Pokémonem typu Walczącego, wprowadzonym w Generacji I.

Ewoluuje z Machoke'a podczas wymiany. Jest to finalna forma Machopa.

Posiada formę Gigantamax.

Biologia

Machamp to duży, człekokształtny Pokémon z czterema dobrze umięśnionymi ramionami. Ma niebieskawo-szarą skórę, czerwone oczy i jasnożółte usta. Na głowie znajdują się trzy brązowe grzbiety tuż nad jego oczami. Ma dwa ramiona po każdej stronie ciała: parę umieszczoną w normalnej pozycji i kolejną parę bezpośrednio nad nią, przyczepioną do górnej części ramion. Ma czarne oznaczenia przypominające slipy i nosi złoty, energooszczędny pas, który przypomina pas mistrzowski. Nogi wydają się być znacznie umięśnione, a stopy mają po dwa palce u nóg.

Mówi się, że Machamp zna każdy styl sztuk walki na świecie. Uderza bardzo szybko, zadając pięćset ciosów na sekundę. Może poruszyć górę przy użyciu tylko jednej ręki. Ze względu na cztery ramiona może uderzać z różnych kątów i jednocześnie unieruchomić wszystkie kończyny przeciwnika. Jego ramiona pozwalają mu jednocześnie atakować i bronić się. Cztery ramiona reagują znacznie szybciej niż myśli Machampa. Ma jednak słabą zręczność i nie może poradzić sobie z delikatną pracą bez splątania rąk. Pas, który nosi, ogranicza jego aktywność mięśniową, ale może spowodować konsekwencje, jeśli zostanie zdjęty.

Będąc wynikiem ewolucji poprzez wymianę, Machamp rzadko występuje na wolności, chociaż można go znaleźć w górach. W przeszłości, Niski Kop, Rzut Witalny, i Siła były jego osobistymi ruchami.

Jako Gigantamax Machamp puchnie do ogromnych proporcji i zyskuje niezmierzoną siłę. Dzięki Gigantamaksacji, jego ramiona są pełne mocy, a ciosy, które zadaje, mogą uderzać równie mocno, jak wybuchy bomb. Jego niebieskoszara skóra staje się ciemniejsza. Środkowy grzbiet umieszczony na głowie staje się dłuższy w porównaniu do pozostałych dwóch. Wszystkie trzy grzbiety są teraz ciemniejsze. Twardówka brązowych oczu staje się jasnożółta. Szyja rozciąga się z czarnymi znaczeniami. Jego cztery pięści mają teraz kolor ciemnopomarańczowy z żółtymi liniami łączącymi się z dwiema pomarańczowymi plamami na każdym ramieniu. Złoty pas rozciąga się o kilka kolejnych wycięć. Czarne oznaczenia na nodze rozciągają się w dół nóg i teraz zatrzymują się powyżej kostek.

Gigantamax Machamp to jedyny znany Pokémon, który może korzystać z ekskluzywnego Ruchu Giga. Maks., Giga Maks. Technika Chi.

W anime

W mandze

Dane w grach

Wpisy w Pokédexie

Gra Wpis z Pokédexa
Red Wykorzystując swoje ciężkie mięśnie, rzuca potężnymi ciosami, które mogą posłać ofiarę za horyzont.
Blue
Yellow Jedno ramię może przenosić góry. Używając wszystkich czterech ramion, ten Pokémon wyprowadza niesamowite ciosy.
Gold Szybko macha czterema ramionami, aby przywalić przeciwników ciągłymi uderzeniami i ciosami ze wszystkich stron.
Silver Używa czterech potężnych ramion, by przygwoździć kończyny przeciwnika, a następnie wyrzuca ofiarę za horyzont.
Crystal Dzięki czterem ramionom, które reagują szybciej, niż myśli, może wykonać wiele ciosów jednocześnie.
Ruby Machamp ma moc, aby odrzucać wszystko na bok. Jednak próba wykonania jakiejkolwiek pracy wymagającej opieki i zręczności powoduje splątanie ramion. Ten Pokémon ma skłonność do działania, zanim zacznie myśleć.
Sapphire Machamp jest znany jako Pokémon, który opanował każdy rodzaj sztuk walki. Jeśli złapie nieprzyjaciela czterema rękami, bitwa dobiegnie końca. Nieszczęsny wróg zostaje wyrzucony daleko za horyzont.
Emerald Nie można bronić się przed uderzeniami i ciosami rozłożonymi na cztery ramiona. Jego duch walki rozpala się, gdy staje do walki w obliczu twardego przeciwnika.
FireRed Cztery solidnie rozwinięte ramiona mogą wystrzelić 1000 uderzeń w ciągu zaledwie dwóch sekund.
LeafGreen Wykorzystując swoje ciężkie mięśnie, rzuca potężnymi ciosami, które mogą posłać ofiarę za horyzont.
Diamond Uderza czterema ramionami z oślepiającą prędkością. Może wystrzelić 1000 ciosów w dwie sekundy.
Pearl Może posłać pociąg w powietrze jednym ciosem. Jednak jest okropny w delikatnej pracy palcami.
Platinum Cztery umięśnione ramiona uderzają wrogów potężnymi pięściami i ciosami z oślepiającą prędkością.
HeartGold Szybko macha czterema ramionami, aby przywalić przeciwników ciągłymi uderzeniami i ciosami ze wszystkich stron.
SoulSilver Używa czterech potężnych ramion, by przygwoździć kończyny przeciwnika, a następnie wyrzuca ofiarę za horyzont.
Black Cztery umięśnione ramiona uderzają wrogów potężnymi pięściami i ciosami z oślepiającą prędkością.
White
Black 2 Cztery umięśnione ramiona uderzają wrogów potężnymi pięściami i ciosami z oślepiającą prędkością.
White 2
X ICztery solidnie rozwinięte ramiona mogą wystrzelić 1000 uderzeń w ciągu zaledwie dwóch sekund.
Y Używa czterech potężnych ramion, by przygwoździć kończyny przeciwnika, a następnie wyrzuca ofiarę za horyzont.
Omega Ruby Machamp ma moc, aby odrzucać wszystko na bok. Jednak próba wykonania jakiejkolwiek pracy wymagającej opieki i zręczności powoduje splątanie ramion. Ten Pokémon ma skłonność do działania, zanim zacznie myśleć.
Alpha Sapphire Machamp jest znany jako Pokémon, który opanował każdy rodzaj sztuk walki. Jeśli złapie nieprzyjaciela czterema rękami, bitwa dobiegnie końca. Nieszczęsny wróg zostaje wyrzucony daleko za horyzont.
Sun Uwalnia uderzenia na poziomie megatonu, które powodują, że przeciwnicy lecą ponad horyzont.
Moon Z łatwością może podnosić ciężkie ładunki. Może nawet podnosić ciężarówki. Ale niezdarne palce uniemożliwiają mu wykonywanie jakiejkolwiek precyzyjnej pracy.
Ultra Sun Chwyta przeciwników czterema rękami i wykręca ich w zawiły sposób. Ludzie nazywają to „specjałem Machampa”.
Ultra Moon Za pomocą czterech ramion może jednocześnie atakować i bronić się. Mówi się, że opanował każdą sztukę walki na świecie.
Let's Go Pikachu Jedno ramię może przenosić góry. Używając wszystkich czterech ramion, ten Pokémon wyprowadza niesamowite ciosy.
Let's Go Eevee
Sword Szybko macha czterema ramionami, aby przywalić przeciwników ciągłymi uderzeniami i ciosami ze wszystkich stron.
Shield Dzięki czterem ramionom, które reagują szybciej, niż myśli, może wykonać wiele ciosów jednocześnie.
Gigantamax Machamp
Sword Energia Gigantamax przepływająca przez jego ramiona sprawia, że ​​jego uderzenia są tak mocne, jak wybuchy bomb.
Shield Jeden z takich Pokémonów użył kiedyś swojej niezmierzonej siły do ​​podniesienia dużego statku, który miał kłopoty. Następnie przeniósł statek do portu.

Lokalizacje w grze

Gra Lokalizacja
Red Ewoluowanie Machoke'a
Blue
Blue (japoński) Ewoluowanie Machoke'a
Yellow Wymiana Cubone'a za Machoke'a w Podziemnej Ścieżce z Trasami Kanto 5 i 6 (natychmiastowo ewoluuje)
Gold Ewoluowanie Machoke'a
Silver
Crystal Ewoluowanie Machoke'a
Ruby Ewoluowanie Machoke'a
Sapphire
Emerald Ewoluowanie Machoke'a
FireRed Ewoluowanie Machoke'a
LeafGreen
Colosseum Wymiana
XD Wymiana
Diamond Ewoluowanie Machoke'a
Pearl
Platinum Ewoluowanie Machoke'a
HeartGold Ewoluowanie Machoke'a
SoulSilver
Pal Park Góra
Black Wymiana
White Ewoluowanie Machoke'a
Black 2 Wymiana
White 2
X Ewoluowanie Machoke'a
Y
Omega Ruby Ewoluowanie Machoke'a
Alpha Sapphire
Sun Ewoluowanie Machoke'a
Moon
Ultra Sun Ewoluowanie Machoke'a
Ultra Moon
Let's Go Pikachu Ewoluowanie Machoke'a
Let's Go Eevee
Sword Ewoluowanie Machoke'a
Lustro Olbrzymów
DynaMaxowa Walka (Pyliste Zagłębie, Północne Jezioro Miloch, Toczące Pola, Południowe Jezioro Miloch, Kamienna Dzicz)
Shield

Gigantamax Machamp

Gra Lokalizacja
Ten Pokémon był niedostępny przed Generacją VIII.
Sword DynaMaxowa Walka (Kamienna Dzicz), Wieści z Dzikiego Obszaru (9 marca - 25 marca, 2020)
Shield Wymiana

W pobocznych grach

Gra Lokalizacja
MD Red Ewoluowanie Machoke'a
MD Blue
Ranger Tunel Krokka
MD Time Jaskinia Egidy (Kamienna B2F-B3F, Stalowa B1F-B4F, Otchłań B1F-B3F)
MD Darkness
MD Sky Jaskinia Egidy (Kamienna B2F-B3F, Stalowa B1F-B4F, Otchłań B1F-B3F)
Ranger: SoA Kryjówka Pola Naftowego
Conquest Ewoluowanie Machoke'a

W eventach

Gry Event Region Lokalizacja Poziom Czas wydania
RS Pokémon Center New York Machamp angielski Stany Zjednoczone 30  ???
XYORAS Pokémon EXPO Gym Machamp Region japoński Online 39 19 listopada, 2015 - 31 maja, 2016
ORAS Machamp Marka McQuillana Każdy Europa i Stany Zjednoczone 50ShinyVIStar 14 maja - 3 lipca, 2016
SM Machamp Saori Yoshidy Region japoński Nintendo Zone 34 8 lutego - 28 lutego, 2017

Trzymane przedmioty

Gra Trzymane przedmioty
Red* Blue* Gorzka Jagoda (100%)
Yellow*
Sword Shield Bag Focus Band Sprite Opaska Skupienia (5%)
Eventy* Bag Star Piece Sprite Kawałek Gwiazdy (100%)

Statystyki

Podstawowe statystyki

Statystyki Zasięg
Na Poz. 50 Na Poz. 100
90
150 - 197 290 - 384
A:
130
121 - 200 238 - 394
O:
80
76 - 145 148 - 284
65
63 - 128 121 - 251
85
81 - 150 157 - 295
S:
55
54 - 117 103 - 229
Suma:
505
Inne Pokémony z tą sumą

Statystyki Pokéathlonu

Szybkość
1/2
Moc
5/5 ★★★★★
Talent
4/4 ★★★★
Upór
3/3 ★★★
Skoczność
2/2 ★★
Suma
15/16 ★★★

Efektywność typów

normalny
walczący
latający
trujący
ziemny
kamienny ½×
robaczy ½×
duchowy
stalowy
ognisty
wodny
trawiasty
elektryczny
psychiczny
lodowy
smoczy
mroczny ½×
baśniowy
normalny
walczący
latający
trujący
ziemny
kamienny ½×
robaczy ½×
duchowy
stalowy
ognisty
wodny
trawiasty
elektryczny
psychiczny
lodowy
smoczy
mroczny ½×
baśniowy
normalny
walczący
lodowy
trujący
ziemny
kamienny ½×
robaczy ½×
duchowy
stalowy
ognisty
wodny
trawiasty
elektryczny
psychiczny
lodowy
smoczy
mroczny ½×
baśniowy
normalny
walczący
latający
trujący
ziemny
kamienny ½×
robaczy ½×
duchowy
stalowy
ognisty
wodny
trawiasty
elektryczny
psychiczny
lodowy
smoczy
mroczny ½×
baśniowy

Lista ruchów

Główny artykuł: Machamp/Lista ruchów w poprzednich generacjach

Poprzez poziom

Poprzez TM/HM

Poprzez rozmnażanie

Poprzez nauczanie

Specjalne ruchy

Ewolucja

Machop
Niewyewoluowany
Machop
walczący
Bag Rare Candy Sprite
Poziom 28
Machoke
Pierwsza ewolucja
Machoke
walczący
Link Trade icon SwSh
Wymiana

Machamp
Druga ewolucja
Machamp
walczący

Formy

Gigantamax

Dynamax icon
Czynnik Gigantamax
Machamp
Machamp
Machamp
walczący

Bag Dynamax Band Sprite
Opaska Dynamax

Działa na trzy tury
Machamp-Gigantamax
Gigantamax Machamp
Machamp
walczący

Sprite'y

Ciekawostki

  • Machamp może być uważany za odpowiednik Alakazama. Oboje są ostatnim stadium trój-etapowej rodziny ewolucyjnej, oboje zostali wprowadzeni w Generacji I, osiągają swoją finałową formę poprzez wymianę, i oboje mają wskaźnik płci w 75% jako samce. Ponadto Alakazam przoduje w statystyce Specjalnego Ataku, podczas gdy Machamp przoduje w Ataku. Ponadto, dziewczynka w Mieście Oreburgh chętnie wymieni swojego Abrę za Machopa.
    • Machamp może być uważany za odpowiednik linii ewolucyjnej Conkeldurra. Oboje są Walczącymi Pokémonami, których Atak jest ich najwyższą statystykę. Oboje mają szybkość poniżej średniej. Dzielą tą samą sumę podstawowych statystyk. Oboje mają ten sam wskaźnik płci, trój-etapowe linie ewolucyjne, i oboje osiągają przynależne sobie finałowe stadia poprzez wymianę.
    • Oprócz Alakazama i Conkeldurra, Machamp może być też uważany za odpowiednik Gengara. Wszystkie cztery Pokémony mogą zostać uzyskane poprzez ewolucję wykonaną po wymianie. Gengar i Machamp są też zdolni do Gigantamaksacji począwszy od Generacji VIII i należą do dwóch Liderów Sal w regionie Galar, w zależności od granej wersji; Machamp należy do Bei w Pokémon Sword, podczas gdy Gengar należy do Allistera w Pokémon Shield.

Pochodzenie

Machamp wydaje się opierać na kulturystach lub zapaśnikach. Widząc, że ma więcej niż dwa ramiona i niebieską skórę, Machamp może być również oparty na hinduskim bogu, być może na Śiwie lub Wisznu.

Etymologia

Machamp może być kombinacją macho (hiszpański od słowa, zbyt męski lub szowinistyczny) i champion. Macho po angielsku oznacza twardy lub męski. Podobnie jak w przypadku Mr. Mime'a, męski atrybut nie ma wpływu na przypisanie płci, ponieważ oba gatunki mogą być płci męskiej i żeńskiej; jednak linia ewolucyjna Machopa ma stosunek samców do samic wynoszący 3:1, co czyni gatunek głównie - ale nie całkowicie - samcem. Nazwa może również zawierać termin Mach, odnoszący się do dużych prędkości, przy których Machamp może zadawać swoje potężne ciosy.

Kairiky jest korupcją słowa 怪力 kairiki (nadludzka siła). Warto zauważyć, że kairiki jet japońską nazwą dla ruchu Siły.

Powiązane artykuły

067MS #067: Machoke
Pokémony
#069: Bellsprout 069MS