Lunala (jap: ルナアーラ Lunala) jest Legendarnym Pokémonem dwu-typu Psychicznego/Duchowego, wprowadzonym w Generacji VII.

Ewoluuje z Cosmoema poprzez poziom w Pokémon Moon, Ultra Moon lub Shield począwszy od poziomu 53. Jest to jedna z finalnych form Cosmoga, inną jest Solgaleo.

Razem z Solgaleo została najpierw pokazana, bez nazwy czy jakichkolwiek danych, w maju 2016 roku, ale informacja na jej temat została oficjalnie ujawniona 2 czerwca 2016 roku.

Lunala jest członkinią Tria Światła, razem z Solgaleo i Necrozmą.

Lunala jest maskotką gry Pokémon Moon, pojawiającą się na okładce.

Necrozma łączy się z Lunalą przy użyciu N-Lunazera, by stać się Necrozmą Skrzydeł Świtu.

Biologia

Grafika Lunali w Fazie Pełni Księżyca

Lunala jest dużym Pokémonem przypominającym szkieletowego, beznogiego nietoperza. Ma krótki pysk, ciemnoróżowe oczy z białymi centrami i ciemnoniebieski obszar na górnej części głowy, który przedstawia stale zmieniający się gwiezdny krajobraz. Sztywny, podniesiony kaptur owija się wokół głowy w kształcie półksiężyca i układa się również na szyi. Zewnętrzna część kaptura jest żółta, a wewnętrzna część, która zakrzywia się wokół głowy Lunali, jest biała z ciemnoniebieskimi smugami. Jej tułów przypomina klatkę piersiową z lekko zakrzywionym kolcem na każdym ramieniu i trzema kolcami rozciągającymi się od dołu w kierunku ogona. Jej masywne skrzydła przypominają skrzydła nietoperza z odsłoniętym szkieletem, z wyjątkiem tego, że skrzydła Lunali mają w sumie siedem "kości palcowych": cztery biegnące przez każde skrzydło, jeden biegnący wzdłuż krawędzi do skrajnego końca i dwa skierowane w górę, które mogą działać jak pazury, które są bardziej funkcjonalne. Cztery "kości" w skrzydłach Lunali są widoczne tylko w segmentach. Skóra skrzydeł Lunali ma opalizujący ciemnoniebieski kolor, a jasnoniebieskie źródło światła wydaje się świecić zza żeber. Duży, bladożółty półksiężyc łączy najbardziej zewnętrzną końcówkę każdego skrzydła z następnymi dwoma wewnętrznymi końcówkami, a pozostałe dwa najbardziej wewnętrzne końcówki zdobią żółte czteroramienne gwiazdy. Spód ogona Lunali jest również wyłożony żółtym półksiężycem z grzbietem biegnącym przez środek ogona w kierunku klatki piersiowej.

Kiedy Lunala wchodzi w Fazę Pełni Księżyca, jej trzecie oko—jasnoczerwony symbol oka—pojawia się na jej czole, a gwiezdny krajobraz zamienia się w smugi światła. Skóra jej skrzydeł świeci jasno, na jasnoniebiesko. Rozpościera szeroko skrzydła, tak że żółte części na każdym skrzydle są ułożone w okrąg, a najbardziej zewnętrzne punkty czteroramiennych gwiazd znikają podczas transformacji.

Znana jako "bestia, która wzywa księżyc", Lunala od dawna jest czczona jako wysłanniczka księżyca. Ten Pokémon stale pochłania światło, aby przekształcić je w energię i może przesłaniać światło dzienne ciemnością. Kiedy rozpościera skrzydła, by pochłaniać światło i błyszczy, przypomina piękne nocne niebo.[1] Mówi się, że żyje w innym świecie, do którego powraca, gdy otwiera swoje trzecie oko. Lunala może stworzyć Ultra Tunele w celu podróżowania do i z Ultra Przestrzeni. Razem ze swoim odpowiednikiem, Solgaleo, potrafi stworzyć Cosmoga, któy jest uważany za jej żeńską ewolucję. Może mieć także wpływ na ewolucję Rockruffa w Lycanroca Formy Nocy dzięki energii księżyca.[2]

Lunala jest jedynym znanym Pokémonem, zdolnym poznać ruch zwany Widmem Księżyca i ekskluzywny Ruch-Z Złowgrogi Maelstrom Księżyca.

W anime

W mandze

Dane w grach

Wpisy w Pokédexie

Gra Wpis z Pokédexa
Ten Pokémon był niedostępny przed Generacją VII.
Sun Mówi się, że jest to żeńska ewolucja Cosmoga. Kiedy jej trzecie oko się aktywuje, leci do innego świata.
Moon Mówi się, że żyje w innym świecie, ten Pokémon pożera światło, zasłaniając bezksiężycową ciemną zasłonę nocy nad jasnością dnia.
Ultra Sun Zapisy o niej istnieją w pismach od dawna, dawno temu, gdzie była znana pod nazwą "bestia, która wzywa księżyc."
Ultra Moon Czasami przywołuje tu na ten świat nieznane moce i formy życia z dziur, które prowadzą do innych światów.
Sword Znany jako Bestia, Która Wzywa Księżyc, ten Pokémon żyje, przyjmując całe światło i przekształcając je we własną energię.
Shield Kradnie światło z otoczenia, a następnie staje się pełnią księżyca, rozpryskując własne światło na nocne niebo.

Lokalizacje w grze

Gra Lokalizacja
Sun Wymiana
Moon Ołtarz Księżyca (tylko jeden)
Ultra Sun Wymiana
Ultra Moon Szlak Mahalo (tylko jeden)
Let's Go Eevee
Sword Wymiana
Shield
Edycja Rozszerzona Shield Max-Pieczara (Przygoda Dynamax) (Tylko jeden)

W pobocznych grach

W eventach

Gry Event Region Lokalizacja Poziom Czas wydania
SUS Eclipse Shiny Lunala Region PAL Online 60Shiny 1 października - 15 listopada, 2019
SUS Eclipse Shiny Lunala Region amerykański Online 60Shiny 21 października, 2019 - 15 stycznia, 2020
SUS Eclipse Shiny Lunala Region koreański Online 60Shiny 15 listopada - 31 grudnia, 2019
SUS Eclipse Shiny Lunala Region japoński Online 60Shiny 19 grudnia, 2019 - 3 lutego, 2020

Trzymane przedmioty

Gra Trzymane przedmioty
Eventy* Gold Bottle Cap Złoty Kapsel (100%)

Statystyki

Podstawowe statystyki

Statystyki Zasięg
Na Poz. 50 Na Poz. 100
137
197 - 244 384 - 478
A:
113
106 - 181 207 - 357
O:
89
84 - 155 164 - 304
137
127 - 207 251 - 410
107
100 - 174 197 - 344
S:
97
91 - 163 179 - 322
Suma:
680
Inne Pokémony z tą sumą

Efektywność typów

normalny
walczący
latający
trujący ½×
ziemny
kamienny
robaczy
duchowy
stalowy
ognisty
wodny
trawiasty
elektryczny
psychiczny ½×
lodowy
smoczy
mroczny
baśniowy
normalny
walczący
latający
trujący ½×
ziemny
kamienny
robaczy
duchowy
stalowy
ognisty
wodny
trawiasty
elektryczny
psychiczny ½×
lodowy
smoczy
mroczny
baśniowy
normalny
walczący
lodowy
trujący ½×
ziemny
kamienny
robaczy
duchowy
stalowy
ognisty
wodny
trawiasty
elektryczny
psychiczny ½×
lodowy
smoczy
mroczny
baśniowy
normalny
walczący
latający
trujący ½×
ziemny
kamienny
robaczy
duchowy
stalowy
ognisty
wodny
trawiasty
elektryczny
psychiczny ½×
lodowy
smoczy
mroczny
baśniowy
Notki:

Lista ruchów

Główny artykuł: Lunala/Lista ruchów w poprzednich generacjach

Poprzez poziom

Poprzez TM/TR

Poprzez rozmnażanie

Poprzez nauczanie

Specjalne ruchy

Ewolucja

Cosmog.png
Niewyewoluowany
Cosmog
psychiczny
Rzadki Cukierek
Poziom 43
Cosmoem.png
Pierwsza ewolucja
Cosmoem
psychiczny
Rzadki Cukierek
Pokémon Moon Pokémon Ultra Moon Pokémon Shield
Poziom 53
w Pokémon Moon, Ultra Moon
lub Shield

Lunala.png
Druga ewolucja
Lunala
psychicznyduchowy

Sprite'y

Sword Shield
792 VIII.png 792 s VIII.png
Normalny Lśniący

Ciekawostki

Pochodzenie

Lunala wydaje się być oparta na nietoperzu z motywem Księżyca. W szczególności może się odnosić do dwóch znanych hawajskich gatunków nietoperzy: wciąż żyjącego nietoperza hawajskiego i wymarłego Synemporiona, czy też dusznika australijskiego.

Może być również oparta na Itzpapalotl, szkieletowej bogini azteckiej i demonie gwieździstym, często przedstawianej ze skrzydłami nietoperza; Camazotz, majańskim bogu nietoperzy, związanym z nocą, śmiercią i ofiarą; Leutogi, samoańskiej nietoperzowatej bogini; i Pe'a-pe'a-makawalu, ośmiookim nietoperzu, któremu hawajski półbóg Maui wyrwał oczy. To może być też nawiązaniem do dodatkowego oka Lunali podczas Fazy Pełni Księżyca.

Etymologia

Lunala może być kombinacją luna (z łacińskiego do księżyc), ala (z łacińskiego od skrzydło) i prawdopodobnie lunula (co oznacz coś na kształt półksiężyca).

Werbalny odgłos Lunali w Pokémon Moon, "Mahina-pea", jest oparty na słowach mahina (z hawajskiego od księżyc) i ʻōpeʻapeʻa (z hawajskiego od nietoperz). Ponadto, mahina piha po hawajsku oznacza pełnię księżyca.

Powiązane artykuły

Notki

Solgaleo #791: Solgaleo
Pokémony
#793: Nihilego Nihilego