FANDOM

Lśniący Pokémon (ang. Shiny Pokémon), znany też jako Pokémon o alternatywnym zabarwieniu lub rzadkim zabarwieniu, to szczególny Pokémon o odmiennym kolorze niż większość osobników tego gatunku.

Termin Lśniący Pokémon został stworzony przez fanów jako odniesienie do błyszczącego efektu pojawiającego się przy spotkaniu takiego Pokémona lub przy wypuszczaniu go z Pokéballa.

Pokémon Gallery Encounter with Shining

Metody uzyskwania lśniących Pokémonów

Generacja II

W tej generacji to, czy Pokémon jest lśniący, zależy od jego IV. Jeśli IV danego Pokémona w statystykach Szybkości, Obrony oraz Specjalnej wynosi 10, a jego IV w statystyce Ataku wynosi 2, 3, 6, 7, 10, 11, 14 lub 15, będzie on lśniący. Dzięki temu, lśniący Pokémon wymieniony do generacji I nie straci swojego statusu, a Pokémony z generacji I wymienione do generacji II staną się lśniące, jeśli spełniają powyższe warunki.

W generacji II wyłącznie, jeśli rozmnoży się lśniącego Pokémona, potomstwo będzie miało większe prawdopodobieństwo bycia nim.

Generacja IV

Generacja IV wprowadza nową metodę uzyskiwania lśniących Pokémonów, Masuda method. Dzięki tej metodzie, rozmnażanie dwóch Pokémonów pochodzących z gier w innych językach, daje większe prawdopodobieństwo otrzymania lśniącego Pokémona z jajka. Generacja VI wprowadza tu pewne ułatwienie, gdyż po pierwszym uruchomieniu gry gracz otrzymuje opcję wybrania języka gry, niezależnie od regionu, co jest kluczowe dla Masuda method.

Generacja V

Generacja V B2W2 wprowadza nowy Kluczowy przedmiot o nazwie Shiny Charm, po którego zdobyciu gra generuje 2 dodatkowe personality value w celu określenia, czy Pokémon będzie lśniący,oraz nową mechanikę gry zwaną potocznie shiny lock,która całkowicie uniemożliwia danemu Pokémonowi bycie lśniącym,zazwyczaj dotyczy to Legendarnych oraz Mitycznych Pokémonów.Ultra Bestie są objęte shiny lockiem w Pokémon Sun i Moon,lecz nie są nim objęte w Pokémon Ultra Sun i Ultra Moon.

Generacja VI

W generacji VI, szansa na spotkanie shiny Pokémona zostaje zwiększona do 1/4096.

Generacja VII

Bitwy SOS

Po ukończeniu pierwszej próby wyspy na wyspie Melemele,dzikie Pokémony otrzymują możliwość przyzywania sojuszników podczas bitwy.Po zbiciu 70 (lub,według innych źródeł,30) Pokémonów w bitwie SOS,szansa na spotkanie shiny drastycznie wzrasta,podobnie jak szansa na ukrytą umiejętność oraz perfekcyjne IV.

Ultra Warp Ride

Pokémon Let's Go

Szansa na spotkanie lśniącego Pokémona

Od generacji VI, bazowa szansa na spotkanie lśniącego Pokémona została podniesiona z 1/8192 do 1/4096, co w połączeniu ze Shiny Charmem daje 1/1365. Masuda method wraz z Shiny Charmem posiada szansę 1/512 na lśniącego Pokémona.

W anime

Pierwszy prawdziwy lśniący Pokémon, który pojawił się w anime, to Noctowl z odcinka Gra ptaków.  Udało się go złapać Ashowi. Tak jak w grach, błyszczy, kiedy wychodzi z Poké Balla. Kilka innych lśniących Pokémonów pojawiło się epizodycznie w późniejszych odcinkach.

Robot Zespołu R, który pojawił się w odcinku Walka o dwuwalkę, wydawał się być oparty na lśniącym Drapionie.

Termin ten został po raz pierwszy użyty w odcinku Wyprawa na Wyspę Onixów!.

Lista Pokémonów