Pokémon Wiki
Advertisement
Pokémon Wiki
Kategoria obrażeń
Fizyczny
Specjalny
Statusowy

Kategoria (jap: 分類 klasyfikacja) lub rodzaj[1] ruchu jest elementem wymienionego ruchu, który określa rodzaj zadawanych obrażeń.

W grach przed Generacją IV typ zadającego obrażenia ruchu określa czy ruch jest fizyczny (kalkulacja obrażeń jest wykonywana przy użyciu Ataku użytkownika i Obrony celu) lub specjalny (Specjalny Atak użytkownika i Specjalna Obrona celu).

Najpierw został przypisany do poszczególnych ruchów w Pokémon XD: Gale of Darkness dla ruchów cienistych, a potem zaaplikowany do wszzystkich ruchów począwszy od Generacji IV. Wśród fanów ta zmiana jest często nazywana podziałem Fizycznym/Specjalnym.

Podział Fizyczny/Specjalny

Podział Fizyczny/Specjalny pozwala Pokémonowi użyć ruchów z szerszej gamy typów. Na przykład przed Generacją IV, Sneasel, który ma znacznie większy Atak niż Specjalny Atak, nie był skuteczny w używaniu ruchów z STAB, gdyż ruchy typu Lodowego i Mrocznego należały do kategorii specjalnych.

Wprowadzono kilka nowych ruchów, aby nadać większą równowagę niegdyś specjalnym i niegdyś fizycznym typom, na przykład fizyczne ruchy typu Psychicznego jak np. Taran Zen i Psycho Cięcie; oraz ruchy specjalne typu Walczącego jak na przykład Skupiony Wybuch, Fala Próżni i Kula Aury. Inne ruchy, takie jak Hiper Promień (który był fizyczny przed Generacją IV ale teraz jest specjalny), uzyskały fizycznych odpowiedników o tych samych charakterystykach (w tym przypadku jest to Giga Wstrząs).

Kategorie oparte na typach

Typy ruchów używające kategorii od Generacji I do III są wypisane poniżej.

Kategoria Typ
Fizyczny normalny walczący latający trujący ziemny kamienny robaczy duchowy stalowy
Specjalny ognisty wodny trawiasty elektryczny psychiczny lodowy smoczy mroczny

Notki

  1. In Pokédex 3D
Advertisement