FANDOM

Golem (jap: ゴローニャ Golonya) jest Pokémonem dwu-typu Kamiennego/Ziemnego, wprowadzonym w Generacji I.

Ewoluuje z Gravelera poprzez wymianę. Jest to finalna forma Geodude'a.

W Aloli, Golem na formę regionalną dwu-typu Kamiennego/Elektrycznego. Ewoluuje z Alolańskiego Gravelera poprzez wymianę. Jest to finalna forma Alolańskiego Geodude'a.

Biologia

Golem jest dwunożnym Pokémonem przypominającym żółwia lądowego o kulistym ciele pokrytym skorupą z platerowanych, zielonych skał. Jego ciało jest tak twarde, że nawet dynamit nie może go zarysować. Jego głowa wystaje ze środka skorupy. Głowa ma płaski pysk z dwoma spiczastymi zębami w dolnej szczęce i czerwonymi oczami. Ma krótkie ramiona, które mają trzy pazury i dwie nogi ze stopami, które mają cztery pazury z przodu i jeden z tyłu. Głowa i kończyny są jasnobrązowe. Golem rośnie, zrzucając skórę raz w roku. Odrzucona skorupa natychmiast twardnieje pod wpływem powietrza, krusząc się i wracając do gleby. Jednak przestaje zrzucać skorupę z wiekiem, a mech rośnie na jego skorupie. Jak pokazano na kartach kolekcjonerskich Pocket Monsters Carddass, skorupa Golema jest pusta.

Anime ujawniło, że Golem jest w stanie wycofać głowę i kończyny do skorupy i toczyć się z dużą prędkością. Jest to niebezpieczne, ponieważ nie jest w stanie tego zobaczyć i może wpaść na coś na swojej drodze. Aby zapobiec stoczeniu się w domy ludzi z górki, rowki są wykopywane po bokach gór, aby zmienić kurs toczącego się Golema. Rzadko występuje na wolności. Można go jednak znaleźć w regionach górskich.

W regionie Alola, Golem ma znacznie krótsze przedramiona z dwoma pazurami. Stopy mają również tylko dwa pazury. Jego twarz przyciąga żelazny piasek, tworząc wygląd wąsów, brwi i dużej czarnej brody. Z górnej części jego ciała wystają dwie duże czarne skały, pomiędzy którymi znajduje się mniejsza skała, tworząc kształt armaty. Na wewnętrznej krawędzi większych skał znajdują się trzy złote kropki. Działo zapobiega mu łatwemu turlaniu się w piłkę, w porównaniu z wariantem Kantoniańskim. Alolański Golem jest w stanie wystrzelić mały kamień za pomocą magnetyzmu. Skała zostanie naładowana elektrycznie, powodując wstrząsy w całym obszarze uderzenia. Drętwienie i omdlenie może wystąpić nawet przy dotyku. Jeśli skały nie są dostępne, może wystrzelić pobliskiego Geodude'a.

W anime

W mandze

Dane w grach

Występy NPC

Wpisy w Pokédexie

Gra Wpis z Pokédexa
Red Ciało przypominające głaz jest niezwykle twarde. Może z łatwością wytrzymać wybuchy dynamitu bez uszkodzeń.
Blue
Yellow Po zrzuceniu skóry ciało staje się delikatne i białawe. Jego skóra twardnieje, gdy jest wystawiona na działanie powietrza.
Gold Raz w roku zrzuca skórę. Odrzucona skorupa natychmiast twardnieje i kruszy się.
Silver Jest w stanie wysadzić się w powietrze. Wykorzystuje tę wybuchową siłę do skakania z góry na górę.
Crystal Jego przypominający skałę korpus jest tak wytrzymały, że nawet dynamitowe wybuchy nie porysują jego szorstkiej skóry.
Ruby Golemy żyją w górach. Jeśli nastąpi duże trzęsienie ziemi, te Pokémony toczą się masowo z gór do podnóża.
Sapphire Golem jest znany z staczania się z gór. Aby nie dopuścić do wtoczenia się w domy ludzi z góry, zostały wykopane rowy na zboczach gór, aby służyć jako wskazówki do zmiany kursu tego Pokémona.
Emerald Mówi się, że żyje w kraterach wulkanicznych na szczytach górskich. Raz w roku zrzuca swoją skórę i rośnie. Skóra rozpada się i wraca na gleby.
FireRed Jest zamknięty w twardej skorupie, tak wytrzymałej jak płyty skalne. Raz w roku zrzuca skórę, by móc rosnąć.
LeafGreen Ciało przypominające głaz jest niezwykle twarde. Może z łatwością wytrzymać wybuchy dynamitu bez obrażeń.
Diamond Raz w roku zrzuca swoją skórę. Jego głazowe ciało jest tak twarde, że nawet dynamit nie może go skrzywdzić.
Pearl Stacza się w dół gór, pozostawiając rowy od szczytu do podnóża. Trzymaj się z dala od tych rowów.
Platinum Nawet dynamit nie może uszkodzić twardego, głazowego ciała. Zrzuca swoją skórę tylko raz w roku.
HeartGold Raz w roku zrzuca skórę. Odrzucona skorupa natychmiast twardnieje i kruszy się.
SoulSilver Jest w stanie wysadzić się w powietrze. Wykorzystuje tę wybuchową siłę do skakania z góry na górę.
Black Nawet dynamit nie może uszkodzić twardego, głazowego ciała. Zrzuca swoją skórę tylko raz w roku.
White
Black 2 Nawet dynamit nie może uszkodzić twardego, przypominającego głaz ciała. Zrzuca swoją skórę tylko raz w roku.
White 2
X Stacza się w dół gór, pozostawiając rowy od szczytu do podnóża. Trzymaj się z dala od tych rowów.
Y Nawet dynamit nie może uszkodzić twardego, przypominającego głaz ciała. Zrzuca swoją skórę tylko raz w roku.
Omega Ruby Golemy żyją w górach. Jeśli nastąpi duże trzęsienie ziemi, te Pokémony toczą się masowo z gór do podnóża.
Alpha Sapphire Golem jest znany z staczania się z gór. Aby nie dopuścić do wtoczenia się w domy ludzi z góry, zostały wykopane rowy na zboczach gór, aby służyć jako wskazówki do zmiany kursu tego Pokémona.
Sun Jego ciało może przetrwać wybuchy dynamitu bez jednego zadrapania, ale nie znosi deszczu i wilgoci.
Moon Raz w roku ten Pokémon linieje, a skorupa zostaje zrzucona na ziemię. Ten proces tworzy wzbogaconą glebę, więc rolnicy zbierają skorupy.
Ultra Sun Kiedy Golem zestarzeje się, przestaje zrzucać skorupy. Te, które żyją długo i długo, mają skorupy zielone od mchu.
Ultra Moon Detonuje własne ciało. Moc tej eksplozji może z niesamowitą prędkością popchnąć go po stromych górskich ścieżkach.
Let's Go Pikachu Po zrzuceniu skóry ciało staje się delikatne i białawe. Jego skóra twardnieje, gdy jest wystawiona na działanie powietrza.
Let's Go Eevee
Alolański Golem
Sun Wystrzeliwuje skały naładowane elektrycznością. Nawet jeśli skała nie zostanie wystrzelona tak celnie, samo porażenie przeciwnika spowoduje drętwienie i omdlenie.
Moon Ponieważ nie jest w stanie strzelać głazami w szybkim tempie, wiadomo, że chwyta pobliskiego Geodude'a i strzela nim ze swoich pleców.
Ultra Sun Jest zrzędliwy i uparty. Jeśli go zdenerwujesz, wyładuje on elektryczność z powierzchni swojego ciała i warknie głosem przypominającym grzmot.
Ultra Moon Wystrzeliwuje duże skały naładowane elektrycznością. Ogromne wstrząsy elektryczne są uwalniane na cały obszar uderzenia.
Let's Go Pikachu Wykorzystuje magnetyzm, aby przyspieszyć i wystrzelić skały pokryte elektrycznością. Nawet jeśli nie trafi bezpośrednio, szok z elektryczności wykona zadanie.
Let's Go Eevee

Lokalizacje w grze

Gra Lokalizacja
Red Ewoluowanie Gravelera
Blue
Blue (japoński) Wymiana Kadabry za Gravelera w Laboratorium Pokémon na Wyspie Cinnabar*
Yellow Ewoluowanie Gravelera
Gold Ewoluowanie Gravelera
Silver
Crystal Ewoluowanie Gravelera
Ruby Ewoluowanie Gravelera
Sapphire
Emerald Ewoluowanie Gravelera
FireRed Ewoluowanie Gravelera
LeafGreen
Colosseum Wymiana
XD Wymiana
Diamond Ewoluowanie Gravelera
Pearl
Platinum Ewoluowanie Gravelera
HeartGold Ewoluowanie Gravelera
SoulSilver
Pal Park Góra
Black Ewoluowanie Gravelera
White
Black 2 Wymiana
White 2
X Ewoluowanie Gravelera
Y
Omega Ruby Ewoluowanie Gravelera
Alpha Sapphire
Sun Wymiana Hauntera za Gravelera w Wiosce Tapu*
Moon
Ultra Sun Ewoluowanie Gravelera
Ultra Moon
Let's Go Pikachu Ewoluowanie Gravelera
Let's Go Eevee
Sword Nie do zdobycia
Shield

W pobocznych grach

Gra Lokalizacja
MD Red Magmowa Pieczara (B15F-B20F), Góra Faraway (10F-19F), Pogrzebana Relikwia (B91-B99F), Jaskinia Życzenia (B76F-B79F), Południowa Pieczara (B40F-B50F), Radosna Wieża (74F-79F)
MD Blue
Ranger Granica Sekra, Świątynia Fiore
MD Time Kryształowa Jaskinia (B8F-B11F)
MD Darkness
MD Sky Kryształowa Jaskinia (B8F-B11F)
Ranger: SoA Świątynia Hippowdona, Wieża Altru
Ranger: GS Wyspa Faldera, Świątynia Pioruna

W eventach

Gry Event Region Lokalizacja Poziom Czas wydania
RS Pokémon Center New York Golem angielski Stany Zjednoczone 30  ???

Trzymane przedmioty

Gra Trzymane przedmioty
Red* Blue* Gorzka Jagoda (100%)
Yellow*
Emerald* Bag Everstone Sprite Wieczny Kamień (5%)

Statystyki

Podstawowe statystyki

Generacje I-V
Statystyki Zasięg
Na Poz. 50 Na Poz. 100
80
140 - 187 270 - 364
A:
110
103 - 178 202 - 350
O:
130
121 - 200 238 - 394
55
54 - 117 103 - 229
65
63 - 128 121 - 251
S:
45
45 - 106 85 - 207
Suma:
485
Inne Pokémony z tą sumą

Począwszy od Generacji VI
Statystyki Zasięg
Na Poz. 50 Na Poz. 100
80
140 - 187 270 - 364
A:
120
112 - 189 220 - 372
O:
130
121 - 200 238 - 394
55
54 - 117 103 - 229
65
63 - 128 121 - 251
S:
45
45 - 106 85 - 207
Suma:
495
Inne Pokémony z tą sumą

  • Alolański Golem ma te same statystyki, co regularny Golem.

Statystyki Pokéathlonu

Szybkość
2/2 ★★
Moc
4/4 ★★★★
Talent
1/2
Upór
4/4 ★★★★
Skoczność
2/2 ★★
Suma
13/14 ★★

Efektywność typów

Golem

normalny ½×
walczący
latający ½×
trujący ¼×
ziemny
kamienny ½×
robaczy
duchowy
stalowy
ognisty ½×
wodny
trawiasty
elektryczny
psychiczny
lodowy
smoczy
mroczny
baśniowy
normalny ½×
walczący
latający ½×
trujący ¼×
ziemny
kamienny ½×
robaczy
duchowy
stalowy
ognisty ½×
wodny
trawiasty
elektryczny
psychiczny
lodowy
smoczy
mroczny
baśniowy
normalny ½×
walczący
lodowy ½×
trujący ¼×
ziemny
kamienny ½×
robaczy
duchowy
stalowy
ognisty ½×
wodny
trawiasty
elektryczny
psychiczny
lodowy
smoczy
mroczny
baśniowy
normalny ½×
walczący
latający ½×
trujący ¼×
ziemny
kamienny ½×
robaczy
duchowy
stalowy
ognisty ½×
wodny
trawiasty
elektryczny
psychiczny
lodowy
smoczy
mroczny
baśniowy
Notki:

Alolaskiń Golem

normalny ½×
walczący
latający ¼×
trujący ½×
ziemny
kamienny
robaczy
duchowy
stalowy
ognisty ½×
wodny
trawiasty
elektryczny ½×
psychiczny
lodowy
smoczy
mroczny
baśniowy
normalny ½×
walczący
latający ¼×
trujący ½×
ziemny
kamienny
robaczy
duchowy
stalowy
ognisty ½×
wodny
trawiasty
elektryczny ½×
psychiczny
lodowy
smoczy
mroczny
baśniowy
normalny ½×
walczący
lodowy ¼×
trujący ½×
ziemny
kamienny
robaczy
duchowy
stalowy
ognisty ½×
wodny
trawiasty
elektryczny ½×
psychiczny
lodowy
smoczy
mroczny
baśniowy
normalny ½×
walczący
latający ¼×
trujący ½×
ziemny
kamienny
robaczy
duchowy
stalowy
ognisty ½×
wodny
trawiasty
elektryczny ½×
psychiczny
lodowy
smoczy
mroczny
baśniowy

Lista ruchów

Główny artykuł: Golem/Lista ruchów w poprzednich generacjach

Poprzez poziom

Poprzez TM/HM

Poprzez rozmnażanie

Poprzez nauczanie

Specjalne ruchy

Ewolucja

Golem

Geodude
Niewyewoluowany
Geodude
kamiennyziemny
Bag Rare Candy Sprite
Poziom 25
Graveler
Pierwsza ewolucja
Graveler
kamiennyziemny
Link Trade icon SwSh
Wymiana

Golem
Druga ewolucja
Golem
kamiennyziemny

Alolański Golem

Geodude Alola
Niewyewoluowany
Geodude
kamiennyelektryczny
Bag Rare Candy Sprite
Poziom 25
Graveler Alola
Pierwsza ewolucja
Graveler
kamiennyelektryczny
Link Trade icon SwSh
Wymiana

Golem Alola
Druga ewolucja
Golem
kamiennyelektryczny

Sprite'y

Ciekawostki

  • Żaden inny Pokémon nie ma tej samej kombinacji typu jak Alolański Golem i jego Alolańscy pre-ewolucyjni krewni.
  • Alolański Golem, razem ze swoimi Alolańskimi pre-ewolucyjnymi krewni, zostali zaprojektowani przez Hitoshiego Arigę.
  • Alolański Golem ma najwyższą podstawową statystykę Obronę ze wszystkich Elektrycznych Pokémonów.

Pochodzenie

Golem, jak sama nazwa wskazuje, opiera się na golemie, a konkretnie na reprezentacjach we współczesnych grach RPG, które zwykle są stworzeniami podobnymi do stworzeń podobnych do ogrów, których ciała są pokryte lub wykonane z kamieni.

Może również opierać się na żółwiach lądowych, które, jak się uważa, utrzymują świat na plecach w wielu mitach, w tym w mitologiach hinduskich, chińskich, i Rdzennych Amerykanów. Jego "skorupa" może reprezentować tektoniczne płyty Ziemi. Przypomina również guzki septariańskie.

Alolański Golem, podobnie jak jego poprzednicy, wydaje się mieć ciemną strukturę zrobioną z piezoelektrycznych kryształów lub magnetytu, podzbioru rudy żelaza znanej z czarnego krystalicznego wyglądu i właściwości magnetycznych. Czarna struktura na plecach może pochodzić z paralizatora lub działa elektrycznego.

Etymologia

Golem jest nawiązaniem do golemów ze średniowiecznych i hebrajskich legendach.

Golonya może być kombinacją słów golem i stone. Dodatkowo, ゴロゴローン gorogorōn jest dźwiękiem toczenia się, co odnosi się do typowego nawyku Golema.

Powiązane artykuły

075MS #075: Graveler
Pokémony
#077: Ponyta 077MS