FANDOM

Gengar (jap. ゲンガー Gangar) – Pokémon typu Duch i Trujący wprowadzony w generacji I.

Może Mega Ewoluować w Mega Gengara przy użyciu Gengaritu.

Biologia

Fizjologia

W odróżnieniu od swoich preewolucji, Gengar posiada ciało wyposażone w cztery w pełni rozwinięte kończyny oraz niesforny, spiczasty ogonek. Grzbiet tego Pokemona, zwłaszcza w przypadku samców, z wiekiem pokrywa się gęstym, nastroszonym futrem, które w okresie godowym służy do wabienia partnerek i odstraszania potencjalnej konkurencji. Od jego niedojrzałych form odróżniają Gengara dodatkowo zaczerwienione białka oczu oraz przerażający, według niektórych, grymas mogący uchodzić za złowieszczy uśmiech.

Zachowanie

Reputację nikczemnego psotnika Pokémon ten zawdzięcza swojej naturalnej skłonności do płatania żywym istotom niesympatycznych psikusów, bowiem, poza poszukiwaniem pożywienia, to właśnie zabawa kosztem innych zdaje się zajmować Gengarom najwięcej czasu. Na nieprzychylną opinię o tym gatunku ma dodatkowo wpływ charakterystyczna dla niego naturalna mimika często mylona ze złośliwym grymasem. Mówi się, że nic nie sprawia Gengarowi większej frajdy niż sianie przerażenia w sercach obiektów swoich figli. A do tych należy między innymi udawanie cienia nic nie podejrzewającej ofiary, nagła zmiana temperatury w pomieszczeniu czy też zwyczajne strojenie min. Nie jest to jednak regułą, dlatego w wielu przypadkach Gengar niezasłużenie cieszy się niechlubną reputacją Pokémona, któremu nie powinno się ufać.

Specjalne umiejętności

Jak większość Pokémonów duchów, Gengar posiada zdolność lewitacji i przenikania przez różne obiekty. Ponadto jest mistrzem kamuflażu dzięki czemu bez trudu maskuje się wśród wieczornych cieni i mrocznych, miejskich zaułków, skąd, niezauważony, lubi obserwować swoje otoczenie.

Liczne wywiady ze słynnymi trenerami Gengarów są dowodem na to, że przedstawiciele tego gatunku w walce przedkładają taktykę nad brutalną siłę, zaś do najczęściej wykorzystywanych przez nie strategii należy rozpoczęcie starcia od zupełnego unieszkodliwienia przeciwnika za pośrednictwem hipnozy, by zakończyć je pożarciem życiowej energii nieszczęśnika.

Środowisko naturalne

Pierwotny zasięg występowania tego tajemniczego Pokémona określa się na podstawie ludowych porzekadeł i podań o nieuchwytnym cieniu jaki miał zwyczaj nawiedzania ludzkich osad po zmroku i płatania nieszkodliwych figli ich mieszkańcom. Do dziś jednak niemożliwym zdaje się być dokładne określenie pochodzenia Gengara sprzed okresu intensywnego rozwoju miast, jakie gatunek ten szczególnie upodobał sobie na siedliska. Jak większość przedstawicieli swojego typu, Gengar przejawia tendencję do unikania światła słonecznego, dlatego też zamiast gromadzić się na ciepłych równinach czy w okolicach plaż, stworzenia te na swoje terytoria wybierają przeważnie zasnute smogiem miejskie aglomeracje czy też trudniej dostępne miejsca o słabym nasłonecznieniu. Środowiskiem, które zdaje się jednak najbardziej odpowiadać Gengarowi są zacienione alejki w bliskim sąsiedztwie ludzkich osiedli. Mimo, że jest to Pokémon o charakterze silnie terytorialnym, obserwacje dowodzą, że teren ‘należący’ do jednego Gengara, mogą bez przeszkód zamieszkiwać jego liczne pre-ewolucje.

Dieta

Zwyczaje żywieniowe przedstawicieli tego gatunku nie odbiegają zbytnio od pozostałych Pokémonów – Gengary to przeważnie roślinożercy i amatorzy soczystych owoców, jednak zdarza się, że w poszukiwaniu niezbędnych składników diety, przeczesują też podmiejskie śmietniki. Jedyną cechą jaka może zasadniczo odróżniać jadłospis Gengara od innych gatunków, jest jego zdolność do transformacji pożartych przez siebie snów w składniki odżywcze. Istnieje podejrzenie, że najbardziej przerażające koszmary to efekt długotrwałego żerowania Gengara na snach jednej ofiary.

W anime

W mandze

Dane w grach

Opisy w Pokédexie

Lokalizacje

W głównej serii

W pobocznych grach

Statystyki

Podstawowe statystyki

Gengar
Statystyki Zasięg
Na Poz. 50 Na Poz. 100
60
120 - 167 230 - 324
A:
65
63 - 128 121 - 251
O:
60
58 - 123 112 - 240
130
121 - 200 238 - 394
75
72 - 139 139 - 273
S:
110
103 - 178 202 - 350
Suma:
500
Inne Pokémony z tą sumą

Mega Gengar
Statystyki Zasięg
Na Poz. 50 Na Poz. 100
60
120 - 167 230 - 324
A:
65
63 - 128 121 - 251
O:
80
76 - 145 148 - 284
170
157 - 244 310 - 482
95
90 - 161 175 - 317
S:
130
121 - 200 238 - 394
Suma:
600
Inne Pokémony z tą sumą

Statystyki Pokéathlonu

Szybkość
2/3 ★★
Moc
2/3 ★★
Talent
5/5 ★★★★★
Upór
4/4 ★★★★
Skoczność
2/3 ★★
Suma
15/18 ★★★

Efektywność typów

normalny
walczący
latający
trujący ¼×
ziemny
kamienny
robaczy ¼×
duchowy
stalowy
ognisty
wodny
trawiasty ½×
elektryczny
psychiczny
lodowy
smoczy
mroczny
baśniowy ½×
normalny
walczący
latający
trujący ¼×
ziemny
kamienny
robaczy ¼×
duchowy
stalowy
ognisty
wodny
trawiasty ½×
elektryczny
psychiczny
lodowy
smoczy
mroczny
baśniowy ½×
normalny
walczący
lodowy
trujący ¼×
ziemny
kamienny
robaczy ¼×
duchowy
stalowy
ognisty
wodny
trawiasty ½×
elektryczny
psychiczny
lodowy
smoczy
mroczny
baśniowy ½×
normalny
walczący
latający
trujący ¼×
ziemny
kamienny
robaczy ¼×
duchowy
stalowy
ognisty
wodny
trawiasty ½×
elektryczny
psychiczny
lodowy
smoczy
mroczny
baśniowy ½×
Notki:

Lista ruchów

Główny artykuł: Gengar/Lista ruchów w poprzednich generacjach

Poprzez poziom

Poprzez TM/HM

Poprzez rozmnażanie

Poprzez nauczanie

Specjalne ruchy

Ewolucja

Gastly
Niewyewoluowany
Gastly
duchowytrujący
Bag Rare Candy Sprite
Poziom 25
Haunter
Pierwsza ewolucja
Haunter
duchowytrujący
Bag Pal Pad Sprite
Wymiana

Gengar
Druga ewolucja
Gengar
duchowytrujący

Ciekawostki

Pochodzenie

Powiązane artykuły

093MS #093: Haunter
Pokémony
#095: Onix 095MS