FANDOM

Gengar (japゲンガー Gangar) jest Pokémonem dwu-typu Duchowego/Trującego, wprowadzonym w Generacji I.

Ewoluuje z Haunter podczas wymiany. Jest to finalna forma Gastly'ego. Może Mega Ewoluować w Mega Gengara przy użyciu Gengaritu. Posiada też formę Gigantamax.

Biologia

Fizjologia

W odróżnieniu od swoich preewolucji, Gengar posiada ciało wyposażone w cztery w pełni rozwinięte kończyny oraz niesforny, spiczasty ogonek. Grzbiet tego Pokemona, zwłaszcza w przypadku samców, z wiekiem pokrywa się gęstym, nastroszonym futrem, które w okresie godowym służy do wabienia partnerek i odstraszania potencjalnej konkurencji. Od jego niedojrzałych form odróżniają Gengara dodatkowo zaczerwienione białka oczu oraz przerażający, według niektórych, grymas mogący uchodzić za złowieszczy uśmiech.

Zachowanie

Reputację nikczemnego psotnika Pokémon ten zawdzięcza swojej naturalnej skłonności do płatania żywym istotom niesympatycznych psikusów, bowiem, poza poszukiwaniem pożywienia, to właśnie zabawa kosztem innych zdaje się zajmować Gengarom najwięcej czasu. Na nieprzychylną opinię o tym gatunku ma dodatkowo wpływ charakterystyczna dla niego naturalna mimika często mylona ze złośliwym grymasem. Mówi się, że nic nie sprawia Gengarowi większej frajdy niż sianie przerażenia w sercach obiektów swoich figli. A do tych należy między innymi udawanie cienia nic nie podejrzewającej ofiary, nagła zmiana temperatury w pomieszczeniu czy też zwyczajne strojenie min. Nie jest to jednak regułą, dlatego w wielu przypadkach Gengar niezasłużenie cieszy się niechlubną reputacją Pokémona, któremu nie powinno się ufać.

Specjalne umiejętności

Jak większość Pokémonów duchów, Gengar posiada zdolność lewitacji i przenikania przez różne obiekty. Ponadto jest mistrzem kamuflażu dzięki czemu bez trudu maskuje się wśród wieczornych cieni i mrocznych, miejskich zaułków, skąd, niezauważony, lubi obserwować swoje otoczenie.

Liczne wywiady ze słynnymi trenerami Gengarów są dowodem na to, że przedstawiciele tego gatunku w walce przedkładają taktykę nad brutalną siłę, zaś do najczęściej wykorzystywanych przez nie strategii należy rozpoczęcie starcia od zupełnego unieszkodliwienia przeciwnika za pośrednictwem hipnozy, by zakończyć je pożarciem życiowej energii nieszczęśnika.

Środowisko naturalne

Pierwotny zasięg występowania tego tajemniczego Pokémona określa się na podstawie ludowych porzekadeł i podań o nieuchwytnym cieniu jaki miał zwyczaj nawiedzania ludzkich osad po zmroku i płatania nieszkodliwych figli ich mieszkańcom. Do dziś jednak niemożliwym zdaje się być dokładne określenie pochodzenia Gengara sprzed okresu intensywnego rozwoju miast, jakie gatunek ten szczególnie upodobał sobie na siedliska. Jak większość przedstawicieli swojego typu, Gengar przejawia tendencję do unikania światła słonecznego, dlatego też zamiast gromadzić się na ciepłych równinach czy w okolicach plaż, stworzenia te na swoje terytoria wybierają przeważnie zasnute smogiem miejskie aglomeracje czy też trudniej dostępne miejsca o słabym nasłonecznieniu. Środowiskiem, które zdaje się jednak najbardziej odpowiadać Gengarowi są zacienione alejki w bliskim sąsiedztwie ludzkich osiedli. Mimo, że jest to Pokémon o charakterze silnie terytorialnym, obserwacje dowodzą, że teren ‘należący’ do jednego Gengara, mogą bez przeszkód zamieszkiwać jego liczne pre-ewolucje.

Dieta

Zwyczaje żywieniowe przedstawicieli tego gatunku nie odbiegają zbytnio od pozostałych Pokémonów – Gengary to przeważnie roślinożercy i amatorzy soczystych owoców, jednak zdarza się, że w poszukiwaniu niezbędnych składników diety, przeczesują też podmiejskie śmietniki. Jedyną cechą jaka może zasadniczo odróżniać jadłospis Gengara od innych gatunków, jest jego zdolność do transformacji pożartych przez siebie snów w składniki odżywcze. Istnieje podejrzenie, że najbardziej przerażające koszmary to efekt długotrwałego żerowania Gengara na snach jednej ofiary.

W anime

W mandze

Dane w grach

Opisy w Pokédexie

Gengar

Gra Wpis z Pokédexa
Red Podczas pełni księżyca ten Pokémon lubi naśladować cienie ludzi i śmiać się z ich strachu.
Blue
Yellow Gengar jest blisko, jeśli poczujesz nagły chłód. Być może próbuje rzucić na ciebie klątwę.
Gold Kradnie ciepło z otoczenia. Jeśli poczujesz nagły chłód, na pewno pojawił się Gengar.
Silver Aby ukraść życie celowi, wślizguje się w cień ofiary i po cichu czeka na okazję.
Crystal Ukrywając się w cieniach ludzi w nocy, pochłania ich ciepło. Chłód, który wywołuje, sprawia, że ofiary drżą.
Ruby Czasami, w ciemną noc, twój cień rzucony przez latarnię uliczną nagle i zaskakująco Cię wyprzedza. To tak naprawdę Gengar biegający obok ciebie, udający, że jest twoim cieniem.
Sapphire
Emerald Głęboko w nocy twój cień rzucony przez latarnię może cię wyprzedzić. To tak naprawdę Gengar biegający obok ciebie, udający, że jest twoim cieniem.
FireRed Mówi się, że wyłania się z ciemności, aby ukraść życie tym, którzy zagubili się w górach.
LeafGreen W noc pełni księżyca, jeśli cienie poruszają się same i śmieją się, musi to być sprawka Gengara.
Diamond Ukrywa się w cieniu. Uważa się, że jeśli Gengar się ukrywa, chłodzi powierzchnię o prawie 10 stopni F.
Pearl Czai się w cienistych zakamarkach pokoi i czeka na szansę, by ukraść siłę życiową ofiary.
Platinum Pęd, który unosi się w ciemności, należy do Gengara, który lubuje w rzucaniu klątw na ludzi.
HeartGold Kradnie ciepło z otoczenia. Jeśli poczujesz nagły chłód, na pewno pojawił się Gengar.
SoulSilver Aby ukraść życie celowi, wślizguje się w cień ofiary i po cichu czeka na okazję.
Black Pęd, który unosi się w ciemności, należy do Gengara, który lubuje w rzucaniu klątw na ludzi.
White
Black 2 Pęd, który unosi się w ciemności, należy do Gengara, który lubuje w rzucaniu klątw na ludzi.
White 2
X Ukrywa się w cieniu. Mówi się, że jeśli Gengar się chowa, chłodzi powierzchnię o prawie 10 stopni Fahrenheita.
Y Ukrywając się w cieniach ludzi w nocy, pochłania ich ciepło. Chłód, który wywołuje, sprawia, że ofiary drżą.
Omega Ruby Czasami, w ciemną noc, twój cień rzucony przez latarnię uliczną nagle i zaskakująco Cię wyprzedza. To tak naprawdę Gengar biegający obok ciebie, udający, że jest twoim cieniem.
Alpha Sapphire
Sun Jeśli poczujesz, że zostałeś zaatakowany przez nagły chłód, jest to dowód zbliżającego się Gengara. Nie ma ucieczki. Poddaj się.
Moon Najwyraźniej pragnie towarzysza podróży. Ponieważ był kiedyś człowiekiem, próbuje go stworzyć, odbierając życie innym ludziom.
Ultra Sun Możesz usłyszeć opowieści z całego świata o tym, jak Gengar złoży wizytę niegrzecznym dzieciom.
Ultra Moon Nawet twój dom nie jest bezpieczny. Gengar czai się w dowolnym ciemnym kącie pokoju, który może znaleźć, i czeka na szansę złapania zdobyczy.
Let's Go Pikachu Gengar jest blisko, jeśli poczujesz nagły chłód. Być może próbuje rzucić na ciebie klątwę.
Let's Go Eevee
Sword W noc pełni księżyca, jeśli cienie poruszają się same i śmieją się, musi to być sprawka Gengara.
Shield Mówi się, że wyłania się z ciemności, aby ukraść życie tym, którzy zagubili się w górach.

Mega Gengar

Gra Wpis z Pokédexa
Ten Pokémon był niedostępny przed Generacją VI.
Ten Pokémon nie ma żadnych wpisów w Pokédexie w Generacji VI.
Sun Relacje Gengara są wypaczone. Nie interesuje się przeciwnikami, chyba że postrzega ich jako ofiarę.
Moon Przebudziła go energia Mega Ewolucji. Pogrąża się w innym wymiarze, gdzie patrzy na pacjenta pod kątem szansy na atak.
Ultra Sun Stara się odebrać życie każdemu i wszystkim. Będzie nawet próbował przekląć Trenera, który jest jego panem!
Ultra Moon Mega Ewolucja umożliwiła Gengarowi dostęp do innych wymiarów. Całe jego ciało jest pełne dziwnej mocy.
Let's Go Pikachu Może przechodzić przez inne wymiary i może pojawiać się w dowolnym miejscu. Pewnego razu wywołał poruszenie, gdy wystawił tylko jedną nogę ze ściany.
Let's Go Eevee

Gigantamax Gengar

Gra Wpis z Pokédexa
Ten Pokémon był niedostępny przed Generacją VIII.
Sword Plotka głosi, że jego gigantyczna paszcza nie prowadzi do ciała wypełnionego przeklętą energią, lecz bezpośrednio do zaświatów.
Shield Stawia pułapki, mając nadzieję na kradzież życia tych, których łapie. Jeśli staniesz przed jego pyskiem, usłyszysz wołanie twoich bliskich.

Lokalizacje

Gra Lokalizacja
Red Ewoluowanie Hauntera
Blue
Blue (japoński) Wymiana Machoke'a za Hauntera w Mieście Cerulean (natychmiastowo ewoluuje)
Yellow Ewoluowanie Hauntera
Gold Ewoluowanie Hauntera
Silver
Crystal Ewoluowanie Hauntera
Ruby Wymiana
Sapphire
Emerald Wymiana
FireRed Ewoluowanie Hauntera
LeafGreen
Colosseum Wymiana
XD Wymiana
Diamond Stary Pałac (Jakakolwiek gra z Gen III)
Pearl
Platinum Stary Pałac (Jakakolwiek gra z Gen III)
HeartGold Ewoluowanie Hauntera
SoulSilver
Pal Park Las
Black Wymiana
White Ewoluowanie Hauntera
Black 2 Wymiana
White 2
X Ewoluowanie Hauntera
Y
Omega Ruby Wymiana, Event
Alpha Sapphire
Sun Opuszczony Megamarket (Opuszczone Miejsce) (Walka SOS)
Moon
Ultra Sun Opuszczony Megamarket (Opuszczone Miejsce) (Walka SOS)
Ultra Moon
Let's Go Pikachu Ewoluowanie Hauntera
Let's Go Eevee
Sword
Shield

W pobocznych grach

Gra Lokalizacja
MD Red Ewoluowanie Hauntera
MD Blue
Ranger Świątynia Fiore
MD Time Podniebne Schody (30F-49F)
MD Darkness
MD Sky Podniebne Schodyw (30F-49F)
Ranger: SoA Świątynia Hippowdona, Budynek Altru, Wieża Altru
Ranger: GS Ruiny Oblivii, Świątynia Mroku
Conquest Ewoluowanie Hauntera

Trzymany przedmiot

Gra Trzymane przedmioty
Red* Blue* Gorzka Jagoda (100%)
Yellow*
Eventy* Bag Gengarite Sprite Gengarit (100%)

Statystyki

Podstawowe statystyki

Gengar
Statystyki Zasięg
Na Poz. 50 Na Poz. 100
60
120 - 167 230 - 324
A:
65
63 - 128 121 - 251
O:
60
58 - 123 112 - 240
130
121 - 200 238 - 394
75
72 - 139 139 - 273
S:
110
103 - 178 202 - 350
Suma:
500
Inne Pokémony z tą sumą

Mega Gengar
Statystyki Zasięg
Na Poz. 50 Na Poz. 100
60
120 - 167 230 - 324
A:
65
63 - 128 121 - 251
O:
80
76 - 145 148 - 284
170
157 - 244 310 - 482
95
90 - 161 175 - 317
S:
130
121 - 200 238 - 394
Suma:
600
Inne Pokémony z tą sumą

Statystyki Pokéathlonu

Szybkość
2/3 ★★
Moc
2/3 ★★
Talent
5/5 ★★★★★
Upór
4/4 ★★★★
Skoczność
2/3 ★★
Suma
15/18 ★★★

Efektywność typów

normalny
walczący
latający
trujący ¼×
ziemny
kamienny
robaczy ¼×
duchowy
stalowy
ognisty
wodny
trawiasty ½×
elektryczny
psychiczny
lodowy
smoczy
mroczny
baśniowy ½×
normalny
walczący
latający
trujący ¼×
ziemny
kamienny
robaczy ¼×
duchowy
stalowy
ognisty
wodny
trawiasty ½×
elektryczny
psychiczny
lodowy
smoczy
mroczny
baśniowy ½×
normalny
walczący
lodowy
trujący ¼×
ziemny
kamienny
robaczy ¼×
duchowy
stalowy
ognisty
wodny
trawiasty ½×
elektryczny
psychiczny
lodowy
smoczy
mroczny
baśniowy ½×
normalny
walczący
latający
trujący ¼×
ziemny
kamienny
robaczy ¼×
duchowy
stalowy
ognisty
wodny
trawiasty ½×
elektryczny
psychiczny
lodowy
smoczy
mroczny
baśniowy ½×
Notki:
  • Dodatkowo, Mega Gengar jest niepodatny na ruch Telekinezy.

Lista ruchów

Główny artykuł: Gengar/Lista ruchów w poprzednich generacjach

Poprzez poziom

Poprzez TM/HM

Poprzez rozmnażanie

Poprzez nauczanie

Specjalne ruchy

Ewolucja

Gastly
Niewyewoluowany
Gastly
duchowytrujący
Bag Rare Candy Sprite
Poziom 25
Haunter
Pierwsza ewolucja
Haunter
duchowytrujący
Link Trade icon SwSh
Wymiana

Gengar
Druga ewolucja
Gengar
duchowytrujący

Formy

Mega Ewolucja

Domyślny
Gengar
Gengar
Gengar
duchowytrujący

Bag Gengarite Sprite
Gengarit

Trzymając Gengarit
Mega Gengar
Mega Gengar
Gengar
duchowytrujący

Gigantamax

Dynamax icon
Czynnik Gigantamax
Gengar
Gengar
Gengar
duchowytrujący

Bag Dynamax Band Sprite
Opaska Dynamax

Działa na trzy tury
Gengar-Gigantamax
Gigantamax Gengar
Gengar
duchowytrujący

Ciekawostki

Pochodzenie

Powiązane artykuły

093MS #093: Haunter
Pokémony
#095: Onix 095MS