Pokémon Wiki
Advertisement

Ash Ketchum (jap. サトシ Satoshi) jest główną postacią anime Pokémon.

Jest Trenerów Pokémonów z Miasteczka Pallet, którego celem jest zostać Mistrzem Pokémonów. Jego Pokémonem starterem był Pikachu, którego otrzymał od Profesora Oaka po spóźnionym przybyciu do jego laboratorium. W Pokémon Seria: Słońce i Księżyc stał pierwszym Czempionem Ligi Pokémon regionu Alola.

W anime

Historia

Ash próbuje chronić Pikachu

Głównym celem Asha w życiu, jak opisano w pierwszym odcinku, jest zostanie największym na świecie Mistrzem Pokémonów. Ash rozpoczął swoją podróż w wieku 10 lat jako serdeczny i pełen intencji, ale uparty i amatorski trener. Był zmuszony do zaakceptowania bezczelnego Pikachu od profesora Oaka jako startera Pokémon, ponieważ spóźnił się na odbiór innego Pokémona. Był zdecydowany, aby osiągnąć swój cel, jednak gdy zobaczył, że Pikachu był skłonny do kompromisu własnego bezpieczeństwa, Ash dbał o jego bezpieczeństwo, zakładając silną więź przyjaźni z Pikachu.

Jednak od tego momentu, Ash jeszcze wiele musiał nauczyć się o zostaniu trenerem. Jego pierwszy Pokémon został złapany przez szczęście, ponieważ nie wiedział nic na temat walki i wahał się przyznać, gdy był w błędzie. Wiele odznak z sal zostało mu przyznanych tylko z wdzięczności za pomoc. Z jego pierwszych pięciu odznak, tylko Odznakę Pioruna zdobył w normalny sposób – w pojedynku i zwycięstwie nad liderem. Za każdym razem, gdy wydawało mu się, że coś zrobił dobrze, to w jakiś sposób krzyżował się z rywalem z dzieciństwa, Garym Oakiem. Zawsze przypominał Ashowi, że był zawsze o krok lub siedem z tyłu, między innymi wtedy, gdy Gary złapał około czterdziestu pięciu Pokémon, podczas gdy Ash miał ledwie siedem. To utrudniało sprawy bardziej, gdy z powodu braku doświadczenia, jego Charizard, najpotężniejszy Pokémon, nie chciał go słuchać.

Z biegiem czasu, poświęcenia Asha do celu opłaciły się. Po zdobyciu pierwszych ośmiu odznak udało mu się konkurować w Lidze Indigo, gdzie awansował do piątej rundy – dalej przegrał z Ritchiem i skończył w 16 najlepszych. Po pogodzeniu się z klęską, nadal dążył do poprawy swoich umiejętności, podejmując nowe wyzwania, a także konkurował w innych konkursach Ligi Pokémon – najbardziej zatriumfował podczas Ligi Pomarańczowej i Strefy Walk.

Ash zmienił się wiele razy w ciągu cyklu anime, zwłaszcza w odniesieniu do jego umiejętności w szkoleniach Pokémonów, ale jego gorliwość, pośpiech i determinacja pozostały. Nigdy nie odchodzi od celu, aby pozostać lojalnym wobec swoich przyjaciół, rodziny i jego zwolenników, ale przede wszystkim jego Pokémonów. Ash stał się wielkim trenerem ucząc się znaleźć i wykorzystać wewnętrzną siłę każdego z jego Pokémonów przez więzi z nimi. On także uczy się, gdzie leżą ich ukryte zdolności, a także odwołuje się do niekonwencjonalnych strategii podczas walki szczególnie z trudnymi przeciwnikami. Woli trenować Pokémony najlepiej jak potrafi, nie zmuszając ich do ewolucji.

Ash używa Aury wewnątrz Drzewa Początku

Na początku, Ash pierwotnie szkolił siebie, zamiast złapać więcej Pokémonów niż Gary. Później zwolnił tempo, co pozwoliło mu skupić się na indywidualnych cechach każdego Pokémona. W Srebrnej Konferencji Ligi Johto, z wielką pokorą i dojrzałością, Ash ostatecznie wygrał walkę z jego dawnym rywalem, co oznaczało wielki krok w jego historii. Jego dojrzałość wzrosła również w swych kontaktach z Pokémonami. Widać to, gdy Mankey ukradł jego czapkę, a Ash krzyczał i krzyczał, nawet wspinał się na drzewa tylko po to, żeby zdobyć czapkę, ale kiedy Aipom zrobiła to samo, stwierdził jedynie, że czuje się dziwnie bez czapki.

W większości odcinków anime, zwłaszcza podczas sagi Ligi Johto, Ash zaprzyjaźnia się z kimś, kto wpływa na niego i sprawia, że dąży do stania się lepszym trenerem. Termin "najlepszy przyjaciel" jest zazwyczaj zarezerwowany dla Pikachu, ale Ash używa ten termin także dla Misty i Brocka, jak również dla May, Maxa, Dawn, Iris i Cilana.

Ciągnie podróżuje dużo po świecie Pokémon i jak dotąd brał udział w kilku Ligach Pokémon, ale nadal uczy się nowych rzeczy o Pokémonach.

Ash na Pucharze Wallace'a

Ash zdobył ścisły związek z wieloma legendarnymi Pokémonami, w tym Mewtwo, Ho-Ohem, Lugią, Latias, Azelfem, Shayminem, Giratiną, Arceusem, Victinim, Reshiramem i Zekromem. Chociaż postrzegany jest jako normalny człowiek, Ash ma pewne specjalne umiejętności, m. in. taką samą aurę jak Sir Aaron, bohater legendarny, i teoretycznie jest w stanie manipulować nią w taki sam sposób. Dlatego zaprzyjaźnił się z Lucario Sir Aarona. Jednak nie otrzymał żadnych szkoleń w tej dziedzinie, decydując się na dalszą drogę Pokémon. Został również porównany do starożytnego opiekuna aury, który również miał partnera Pikachu. Później, Ash używał aury ponownie, aby zlokalizować zagubionego Riolu i odczytać umysł Riolu.

Ash brał również udział w pokazach. Ma przepustkę do pokazów w Sinnoh, jak również jedną dla Hoenn. Ash nosi połowę przełamanego Poké Balla, podczas gdy Gary drugą połowę, jako symbol ich przyjaźni i rywalizacji. Ma także specjalne przynęty Misty i połowę wstążki otrzymanej w konkursie od May zanim opuściła grupę, by rywalizować w Johto. Ash również brał udział w Pucharze Wallace'a za sugestią Wallace'a, ale przegrał w trzeciej rundzie.

Ash szybko uzyskał wszystkie odznaki Sinnoh. Podczas jego walki w Konwaliowej Konferencji, udało mu się przejść do Top 4, w czasie której pokonał po raz pierwszy swojego długoletniego rywala z Sinnoh - Paula. Przegrał jednak z Tobiasem i jego Darkraiem. Po zawodach, Ash, Dawn i Brock wyruszyli w swoje własne drogi do spełnienia ich marzeń.

W serii Czerń i Biel, Ash przyleciał z profesorem Oakiem i jego mamą na wycieczkę do Unovy. Po porażce w bitwie z Tripem i spotkaniu siły legendarnego Zekroma, Ash zainteresował się podróżą po Unovie, by zdobyć nowe Pokémony, a także nowych przyjaciół. Obecnie podróżuje po Unovie, najpierw przynosząc tylko Pikachu, jak to uczynił w Hoenn.

Rysunek Asha - Dewgong

Ash brał udział w Klubowych Bitwach. Walczył przeciwko Burgundy i jej Stoutlandowi w pierwszej rundzie i wygrał przy użyciu Palpitoada. Potem walczył z Georgią i jej Pawniard, używając swojej Snivy. Mimo że zmagała się na początku, Snivy udało się pokonać Pawniard i Ash przeszedł do następnej rundy. Następnie walczył z Dino i jego Darumaką, ponownie używając Palpitoada, i łatwo wygrał. W rundzie finałowej, Ash zmierzył się z Iris i jej Excadrillem. Ash używał Pikachu, ale przegrał mecz i został wicemistrzem w turnieju. Nie czuł się źle,a nawet był szczęśliwy widząc, jak Iris wygrywa turniej.

W późniejszych odcinkach startował w Kluboeksplozji i Pokémonowym Pucharze Świata Juniorów, ale, podobnie do Klubowych Bitew, nie udało mu się wygrać.

Po uzyskaniu ośmiu odznak z Unovy, Ash starował w lidze Unovy. Ze względu na dużą liczbę swoich stworków z tego regionu, nie użył żadnego z Pokémonów z laboratorium profesora Oaka. W pierwszej rundzie udało mu się pokonać Tripa, kończąc ich rywalizację, a później wyeliminował Stephana. Potem walczył z jednym z nowych rywali, Cameronem, z którym ostatecznie przegrał i znalazł się w top 8.

Po podróży po regionie Unova, Ash powrócił do Alabastii, by zostawić swoje nowe Pokémony w laboratorium profesora Oaka, po czym, jedynie z Pikachu, udał się do regionu Kalos, by tam walczyć o mistrzostwo Ligi Pokémon. Do niego dołączają Clemont i jego młodsza siostra Bonnie, później zaczyna wraz z grupą podróżować początkująca trenerka Serena.

Rodzina

Młody Ash

Ash jest jedynym dzieckiem, które mieszka z matką, Delią Ketchum, aż do jego podróży Pokémon w wieku dziesięciu lat.

Jego ojciec nigdy nie został wprowadzony. Anime sugeruje, że jego ojciec był kiedyś trenerem Pokémon, który rozpoczął swoją podróż w Alabastii, i że nadal żyje. Wywiad z serią potwierdził, że ojciec Asha jest trenerem z własną podróżą. Ojciec Asha może lub nie może być wprowadzony w serii, w zależności od konieczności dalszej dojrzałości Asha i jego rozwoju jako trenera.

Charakterystyka

W stosunkach międzyludzkich Ash jest raczej otwarty i bezpośredni. Jego najlepsi przyjaciele to Brock, Misty, May, Max, Tracey, Gary, Dawn, Iris i Cilan. Bardzo dobre stosunki utrzymuje on również ze swoim mentorem - Profesorem Oakiem. Na początku zdarzało się Ketchumowi, że w przypływie emocji był w stanie rzucić się na innego osobnika, który w jego mniemaniu wyrządzał krzywdę drugiemu Pokémonowi. Obecnie jest on bardziej opanowany i stara się raczej stawiać na rozmowę. Wygląda jednak na to, że jego obecny rywal - Paul wzbudza w nim przypływ silnych emocji, skierowanych wrogo względem jego. Mama Asha - Delia, mieszka w Alabastii, gdzie zajmuje się domem. O jego ojcu niewiele wiadomo. W trakcie swych podróży Ashowi udaje się poznać wielu dobrych przyjaciół oraz kilku zaciętych wrogów. Preferuje on zdrową rywalizację, która wspierana przyjaźnią, pozwala cieszyć się esencją pojedynku, a nie jego zakończeniem. Podejście to nie było takie samo na początku jego podróży, kiedy to Ash nie umiał pogodzić się z przegraną.

Ash jako postać, z biegiem czasu, także przechodzi swoistą ewolucję. Poznajemy go jako aroganckiego i pewnego siebie dziesięciolatka, który pyszni się każdym swoim osiągnięciem, a także domniema, że wszystko należy mu się za nic. Z czasem jednak, kiedy zdobywa on kolejne doświadczenia w trakcie podróży i poznaje nowych ludzi, wyciąga on pewne wnioski i uczy się, że czasami lepiej jest pomyśleć, zanim przejdzie się do pochopnego działania. Jego głównym celem jest zdobycie tytułu Mistrza, choć nie omieszka on wziąć udział w pobocznych konkurencjach, jakie spotka na drodze. Posiada on nawet Przepustkę Konkursową w regionie Sinnoh, jednak w Pokazach uczestniczył on tylko dwa razy. Z pędzącego przed siebie i stawiającego na własne szczęście osobnika, zmienia się on w bardziej rozważnego stratega, który oprócz obmyślania odpowiednich strategii, trenuje też swoich podopiecznych we właściwy sposób.

Wygląd

Ash OS 2.png Ash AG 3.png Ash DP 3.png
Oficjalna grafika z
oryginalnej serii
Oficjalna grafika z
Pokémon Seria: Rubin i Szafir
Oficjalna grafika z
Pokémon Seria: Diament i Perła
Ash Ketchum BW.png Ash XY 4.png Ash SM.png
Oficjalna grafika z
Pokémon Seria: Czerń i Biel
Oficjalna grafika z
Pokémon Seria: XY
Oficjalna grafika z
Pokémon Seria: Słońce i Księżyc

Pokémony

Ash z większością swoich Pokémonów

Jeżeli chodzi o jego podejście do Pokémonów, nie determinuje on ich siły na podstawie wyglądu, uważając, że każdy z nich posiada w sobie ukryte zasoby, które powinno się po prostu wykrzesać. Pomimo porażek, jakie zdarzają się mu na jego drodze, nie załamuje się on już tak, jak to miało miejsce na początkach. Potrafi on też oddzielić przyjacielskie stosunki od walk Pokemonów, co nie przychodziło mu zbyt łatwo w początkach jego podróży (Ritchie i przeciwna sytuacja - Morrison). Jego główna strategia w czasie pojedynków to postawienie wszystkiego na szybkość oraz na ofensywę. Czasem modyfikuje ją, ale tylko dla indywidualnych potrzeb swoich podopiecznych (Grotle). Mimo wizyty w kilku różnych regionach, Ash cały czas się uczy, zdobywając coraz więcej umiejętności.

W rotacji

W Pokémon Podróże: Seria, Ash trzyma swoją obecną ekipę—poza Pikachu—w gotowości w Laboratorium Cerise, gdzie może je wezwać w razie potrzeby.

Ash Pikachu.png
Pikachu ↔ Gigantamax Pikachu ♂
Ash Dragonite.png
Dragonite
Ash Gengar.png
Gengar
Ash Lucario.png
Jajo → Riolu → Lucario
Ash Sirfetch'd.png
Farfetch'd → Sirfetch'd
Ash Dracovish.png
Dracovish

Podróżuje z

Ash Rotom Phone.png
Rotomfon

Z Profesorem Oakiem

Ash Bulbasaur.png
Bulbasaur
Ash Charizard.png
Charmander → Charmeleon → Charizard
Ash Kingler.png
Krabby → Kingler
Ash Muk.png
Muk
Ash Tauros.png
Tauros (×30)
Ash Snorlax.png
Snorlax
EP658 Ash Heracross.png
Heracross
Ash Bayleef.png
Chikorita → Bayleef
Ash Quilava.png
Cyndaquil → Quilava
Ash Totodile.png
Totodile
Ash Noctowl.png
NoctowlShiny
Ash Donphan.png
Jajo → Phanpy → Donphan
Ash Swellow.png
Taillow → Swellow
Ash Sceptile.png
Treecko → Grovyle → Sceptile
Ash Corphish.png
Corphish
Ash Torkoal.png
Torkoal
Ash Glalie.png
Snorunt → Glalie
Ash Staraptor.png
Starly → Staravia → Staraptor
Ash Torterra.png
Turtwig → Grotle → Torterra
Ash Infernape.png
Chimchar → Monferno → Infernape
Ash Buizel.png
Buizel
Ash Gliscor.png
Gligar → Gliscor
Ash Gible.png
Gible
Ash Unfezant.png
Pidove → Tranquill → Unfezant
Ash Oshawott.png
Oshawott
Ash Pignite.png
Tepig → Pignite
Ash Snivy.png
Snivy
Ash Scraggy.png
Jajo → Scraggy
Ash Leavanny.png
Sewaddle → Swadloon → Leavanny
Ash Palpitoad.png
Palpitoad
Ash Boldore.png
Roggenrola → Boldore
Ash Krookodile.png
Krokorok → Krookodile
Ash Talonflame.png
Fletchling → Fletchinder → Talonflame
Ash Hawlucha.png
Hawlucha
Ash Noivern.png
Jajo → Noibat → Noivern

U profesora Kukui

Ash Lycanroc.png
Rockruff → Lycanroc
Ash Rowlet.png
Rowlet
Incineroar Asha.png
Litten → Torracat → Incineroar
Melmetal Asha.png
Meltan → Melmetal
Ash Rotom Pokédex.png
Rotom

Utracone

Ash Squirtle.png
Squirtle
Ash Butterfree.png
Cateripie → Metapod → Butterfree
Casey Beedrill.png
Beedrill
EP015 Ash Raticate.png
Raticate
Ash Pidgeot.png
Pidgeotto → Pidgeot
EP778 Ash Primeape.png
Primeape
EP259 Ash Lapras.png
Lapras
Ash Aipom.png
Aipom
Ash Greninja.png
Froakie → Frogadier →
Greninja ↔ Ash-Greninja
Ash Goodra.png
Goomy → Sliggoo → Goodra
Naganadel Asha.png
Naganadel

Nieoficjalne

Pidgey
EP002 Ash Pidgey.png
Debiut: Ostry dyżur Pokémon
Rattata
EP002 Ash Rattata.png
Debiut: Ostry dyżur Pokémon
Haunter
Ash Haunter.png Kiedy Ash przegrał z liderką Safranii, Sabriną, jej ojciec powiedział mu, że Pokémon Duch będzie prawdopodobnie w stanie pokonać jej psychiczne stworki i proponuje mu znaleźć Gastlyego, Hauntera i Gengara. Pewien Haunter zaprzyjaźnia się i wraca z nim z powrotem do Safranii. Ostatecznie, Haunter postanowił zostać z Sabriną.
Debiut: Wieża strachu
Ponyta → Rapidash
Ash Rapidash.png Ash pożyczył go jeszcze jako Ponytę od Lary Laramie w odcinku Wyścig Pokémon, gdy ta nie była w stanie wziąć udziału w Pokémonowym Maratonie. Chłopiec i Pokémon tak mocno się ze sobą związali emocjonalnie, że dzięki ich determinacji tuż przed finiszem Ognisty Kucyk ewoluował, zapewniając sobie zwycięstwo. Następnie Ash zwrócił go jego prawowitej właścicielce.
Debiut: Wyścig Pokémon
Togepi
EP050 Ash Togepi.png
Debiut: Kto zaopiekuje się Togepi?
Weezing
Weezing Asha.png Pokémon użyczany przez Egzaminatora Ligi Pokémon, który przypadł w udziale Ashowi w odcinku Ostateczny egzamin. Nasz bohater korzysta z jego pomocy w starciu z Flareonem, którego udaje mu się pokonać. Niestety, nie może on używać Weezinga w późniejszych walkach. Ostatni raz widzimy tego Trującego Stworka, gdy zostaje użyty do pokonania Zespołu R, a następnie zostaje zwrócony Egzaminatorowi.
Debiut: Ostateczny egzamin
Arbok
Arbok Asha.png Pokémon użyczany przez Egzaminatora Ligi Pokémon, który przypadł w udziale Ashowi w odcinku Ostateczny egzamin. Używając go, chłopiec musiał się zmierzyć z Jolteonem. Ostatecznie użyty on zostaje do pokonania Zespołu R, a następnie zostaje zwrócony Egzaminatorowi.
Debiut: Ostateczny egzamin
Meowth
PLEEI Meowth.png Pokémon użyczany przez Egzaminatora Ligi Pokémon, który przypadł w udziale Ashowi w odcinku Ostateczny egzamin. Nie przydał się on zbytnio w walce z Vaporeonem Egzaminatora. Ostatecznie Meowth użyty zostaje do pokonania Zespołu R, a następnie zostaje zwrócony Egzaminatorowi.
Debiut: Ostateczny egzamin
Hoothoot
Hoothoot Asha.png Pokémona tego wypożyczyli wspólnie Ash, Misty i Brock, aby przy jego pomocy przedostać się przez las zamieszkiwany przez Pokémony Duchy w odcinku Czy to jest realne?. Żadne z nich nie miało pojęcia, że Hoothoot nie umie dobrze wykonać Psychicznych ataków, a także nie przepada zbytnio za chłopcami. Na szczęście wszystko skończyło się dobrze.
Debiut: Czy to jest realne?
Staryu
Ash Misty Staryu.png Główny artykuł: Staryu Misty

Ash pożyczył Staryu od Misty do udziału w jednym z Grand Prix w odcinku Woda, naprzód. Jednak nie wygrał konkursu i Staryu wrócił do trenerki na koniec odcinka.

Debiut: Woda, naprzód
Psyduck
Ash Misty Psyduck.png Główny artykuł: Psyduck Misty

Ash pożyczył Psyducka od Misty do udziału w jednym z Grand Prix w odcinku Woda, naprzód. Jednak nie wygrał konkursu i Psyduck wrócił do Trenerki na koniec odcinka.

Debiut: Woda, naprzód
Seaking
Ash Seaking.png Ash złapał go w konkursie łowienia największych Seakingów w odcinku Haczyk, żyłka, kołowrotek!. Zgodnie z zasadami zawodów, uczestnicy nie mogą zatrzymywać dla siebie schwytanych Poków, więc nasz bohater wypuścił go z powrotem do jeziora tuż po zakończeniu konkurencji.
Debiut: Haczyk, żyłka, kołowrotek!
Arcanine
EP190 Ash Arcanine.png
Debiut: Skradzione kamienie
Jajko → Larvitar
Ash Larvitar.png Główny artykuł: Larvitar Asha

Ash otrzymał jajko z Larvitarem, które miał dostarczyć do profesora Elma. W czasie wędrówki wykluł się, jednak miał on problemy ze zdrowiem. Pomimo uporania się z pierwszymi trudnościami, Pokémon pozostaje nieufny wobec ludzi. Jego życie w jajku było powodem traumy i nieufności. Ostatecznie, Ash i przyjaciele zostawiają Larvitara z matką, tak jak to mieli zrobić z jajem, i żyje szczęśliwie.

Debiut: Lapras luksusowy
Pidgeot
EP274 Ash Pidgeot.png
Debiut: Region Hoenn!
Flygon
M06 Ash Flygon.png
Debiut: Jirachi - Spełnione marzenia
Lombre
Ash Lombre.png Główny artykuł: Ludicolo Brocka

Ash dowodził Lombrem Brocka w walce z Zespołem R, gdy Brock został na stadionie w odcinku Bo w tym cały jest ambaras, żeby dwoje chciało na raz

Debiut: Bo w tym cały jest ambaras, żeby dwoje chciało na raz
Hitmonlee
Hitmonlee Asha.png Ten Walczący Pokémon zostaje wypożyczony Ashowi w celu rozwiązania sporu między Mistrzem Hammem, a jego wnukiem w odcinku Makaronowe zaplątanie. Ostatecznie Ash i Hitmonlee muszą mierzyć się z Hitmonchanem, którym kierowała May.
Debiut: Makaronowe zaplątanie
Piplup
Ash Dawn Piplup.png Główny artykuł: Piplup Dawn

Ash po raz pierwszy dowodził Piplupem Dawn w odcinku W labiryncie, kiedy wszyscy zostali oddzieleni od siebie przez Gravelery i Golemy. Piplupowi kazano używać Bąbelkowego Promienia, by zająć się różnymi problemami, które wydarzyły się w labiryncie.

Piplup podobnie był pod dowództwem Asha w odcinku Wyprawa na Wyspę Onixów!, po tym jak jego trenerka zgubiła się na wyspie Onixów. Ash kazał Piplupowi używać Bąbelkowego Promienia, by walczyć z Onixami.

Debiut: W labiryncie
Sudowoodo
Ash Brock Sudowoodo.png Główny artykuł: Sudowoodo Brocka

Ash dowodził Sudowoodo Brocka, gdy grupa została oddzielona przez Gravelery i Golemy w odcinku W labiryncie. Ash używał Sudowoodo, by wydostać się z labiryntu i znajdź Dawn i Brocka.

Debiut: W labiryncie
Pachirisu
Ash Dawn Pachirisu.png Główny artykuł: Pachirisu Dawn

Ash dowodził Pachirisu Dawn, gdy grupa została oddzielona przez Gravelery i Golemy w odcinku W labiryncie.

Debiut: W labiryncie
Raichu
Ash Raichu.png Ash wylosowuje tego Pokémona pośród Stworków, przygotowanych dla uczniów w pierwszym dniu trwania Letniej Akademii Pokémon w odcinku Letnia szkoła już nas woła. Jego zadaniem jest zaprzyjaźnienie się z Raichu i użycie go do późniejszych pojedynków. Elektryczna Mysz sprawia jednak Ketchumowi nieco trudności, ponieważ jest ona strasznym tchórzem. Na szczęście udaje się rozwiązać ten problem, a Raichu stawia czoła Monferno używanemu przez Angie.
Debiut: Letnia szkoła już nas woła
Spoink
Ash Spoink.png Pokémon ten zostaje wypożyczony Ashowi spośród zbiorów Letniej Akademii, na czas trwania Poké-Triathlonu w odcinku Triathlon - ostateczne starcie. Pomimo swoich małych rozmiarów, jest on w stanie unieść na swoim grzbiecie Ketchuma, konkurując przy tym pod względem szybkości z Dodrio, czy Ariadosem.
Debiut: Triathlon - ostateczne starcie
Mantyke
Ash Mantyke.png Ash wylosowuje Mantyke spośród wielu Pokémonów na czas Poké-Triathlonu w odcinku Triathlon - ostateczne starcie. Ten Wodny Stworek pomaga naszemu bohaterowi w pokonaniu etapu opierającego się na pływaniu. Jak na Pokémona dziecko, potrafił konkurować z takimi pływakami jak Sharpedo, czy Lapras.
Debiut: Triathlon - ostateczne starcie
Luxio
DP109 Ash Luxio.png
Debiut: Duża zguba
Cottonee
Ash Cottonne.png Ash tymczasowo dowodził dzikim Cottonee w odcinku Zakochany Cottonee!, aby pomóc mu zyskać jego miłość. Z pomocą Asha, Cottonee był w stanie nauczyć się unikać ataków i lepiej celować swoimi ruchami.
Debiut: Zakochany Cottonee!
Cobalion
M15 Ash Cobalion.png
Debiut: Kyurem kontra Miecz Sprawiedliwości
Caterpie → Metapod → Butterfree
Ash Butterfree EP792.png Ten Butterfree został znaleziony na Wyspie Wędrowców jako Caterpie, gdzie jego leniwość nie pozwoliła mu ewoluować i został opuszczony przez stado. Aby mu pomóc, Ash tymczasowo szkolił go. Caterpie przekształcił się w Metapoda w walce z dzikim Ursaringiem. Aby uratować Pikachu przez Zespołem R, przekształcił się w Butterfree i współpracując z elektrycznym stworkiem pokonał trio. Po pożegnaniu z Ashem wrócił do stada.
Debiut: Butterfree I Ja!
Rhyhorn
Ash Rhyhorn.png Ash tymczasowo dowodził pożyczonym Rhyhornem, aby uczestniczyć w wyścigu Rhyhornów w wiosce Odyssey. Na początku trudno było chłopakowi zdobyć jego zaufanie, ale z czasem zaprzyjaźnili się.
Debiut: Pogoń w czasie wyścigów Rhyhornów!
Scatterbug → Spewpa → Vivillon
Ash Vivillon.png Scatterbug został skradziony przez Daza i zamknięty w klatce. Klatka wypadła z wozu kłusownika, gdy ten był ścigany przez Sierżant Jenny. Ash i jego przyjaciele znaleźli Scatterbuga i opiekowali się nim. Później ewoluował w Spewpę, a kiedy miał walczyć z Diggersbym, przekształcił się w Vivillona i pokonał wroga, po czym odleciał z innymi Vivillonami.
Debiut: Złapać przemytnika Pokemonów!
Skiddo
XY053 Ash Skiddo.png
Debiut: Wyścig o powrót do domu!
Florges
XY069 Ash Florges.png
Debiut: W obronie domu!
Pancham
XY047 Ash Pancham.png
Debiut: Wielkie marzenie artystki!
Luxray
XY048 Ash Luxray.png
Debiut: Szkolne spotkanie po latach!
Latias
M18 Ash Latias.png
Debiut: Hoopa i starcie wszech czasów
Latios
M18 Ash Latios.png
Debiut: Hoopa i starcie wszech czasów
Rayquaza
M18 Ash Rayquaza.png
Debiut: Hoopa i starcie wszech czasów
Mamoswine
XY083 Ash Mamoswine.png
Debiut: Przez śnieżną górę!
Litleo
XY097 Ash Litleo.png
Debiut: Ognisty rytuał przejścia!
Charjabug
Sophocles Charjabug.png Główny artykuł: Charjabug Sophoclesa
Debiut: So Long, Sophocles!
Snowy (Alolański Vulpix)
SM013 Ash Alolan Vulpix.png
Debiut: Racing to a Big Event!
Nebby (Cosmog → Cosmoem → Solgaleo)
Nebby Cosmog Anime.png

Nebby Solgaleo Anime.png
Główny artykuł: Nebby (anime)

Cosmog został stworzony przez Solgaleo i Lunalę w Altar of the Sunne. Jego narodziny przyśniły się Ashowi, ponieważ to on został wybrany do opieki nad nim. Strażnicy Aloli zabrali Cosmoga na wyspę Melemele, gdzie Tapu Koko ściągnął Asha w odpowiednie miejsce na wyspie. Ash zabrał stworka do szkoły, gdzie jego przyjaciele poznali Cosmoga, a Lillie nazwała go właśnie "Nebby" (Nebi). W domu Ash pokazał Cosmoga pracownikom Fundacji Aether, którzy stwierdzili, że może on być Ultra Bestią. Faba postanowił wykorzystać Cosmoga do otwarcia Ultra Wormhole, ale Ashowi i Gladionowi udało się go uwolnić, po czym ten ewoluował w Cosmoema. Fabie niestety udało otworzyć się portal z którego wyszła Ultra Bestia Nihilego, która porwała Lusamine. Kiedy Ash poprosił strażników Aloli o pomoc, zdecydowali się oni wykonać pieśń, która przemieniła Cosmoema w Solgaleo. Dorosły już Nebby wykonał Z-Ruch o nazwie Searing Sunraze Smash przenosząc bohaterów do świata Nihilego i pomógł w uwolnieniu Lusamine. Po powrocie na ziemię, Nebby pożegnał bohaterów i pokazał się ostatni raz w trakcie ślubu Kukuiego i Burnet.

Debiut: A Dream Encounter!
Buzzwole
SM061 Ash Buzzwole.png
Debiut: A Mission of Ultra Urgency!
Stakataka
SM085 Ash Stakataka.png
Debiut: The Long Vault Home!
Pheromosa
SM114 Ash Pheromosa.png
Debiut: Beauty is Only Crystal Deep!

Osiągnięcia

Odznaki Asha z Kanto

Odznaki Asha z Pomarańczowego Archipelagu

Uzyskane Odznaki

Odznaki z Kanto

To jest lista Odznak, jakie Ash zdobył w regionie Kanto:

Odznaki Pomarańczowego Archipelagu

To jest lista Odznak, jakie Ash zdobył na Pomarańczowym Archipelagu:

Odznaki z Johto

Odznaki Asha z Johto

To jest lista Odznak, jakie Ash zdobył w regionie Johto:

Odznaki z Hoenn

Odznaki Asha z Hoenn

To jest lista Odznak, jakie Ash zdobył w regionie Hoenn:

Symbole Strefy

Symbole Asha ze Strefy Walk

To jest lista Symboli, jakie Ash uzyskał w Strefie Walk:

Odznaki z Sinnoh

Odznaki Asha z Sinnoh

To jest lista Odznak, jakie Ash zdobył w regionie Sinnoh:

Odznaki z Unovy

Odznaki Asha z Unovy

To jest lista Odznak, jakie Ash zdobył w regionie Unova:

Odznaki z Kalos

Odznaki Asha z Kalos

To jest lista Odznak, jakie Ash zdobył w regionie Kalos:

Próby Aloli

Jeden z Kryształów-Z Asha

To jest lista prób, jakie Ash przeszedł w regionie Alola:

Ranking Ligi Pokémon

Ash z Trofeum Mistrzostwa Manalo

Ash uczestniczył w następujących Konferencjach Ligi Pokémon:

Puchar Zwycięzcy Asha

Mecze o mistrzostwo

Ash stawał do walki w następujących mistrzostwach Pokémonów:

Zawody Pokémonów

Ash uczestniczył też w następujących zawodach:

W mandze

W mandze The Electric Tale of Pikachu

Główny artykuł: Ash Ketchum (EToP)

Ash w mandze The Electric Tale of Pikachu

Dubbing

Japonia: 松本梨香 Rica Matsumoto
Stany Zjednoczone: Veronica Taylor*
Sarah Natochenny*
Jamie Peacock*
Polska: Hanna Kinder-Kiss*
Grzegorz Drojewski*

Ciekawostki

Zobacz też

  • Ashley
  • Ashachu
  • Lustrzany Ash
  • Odcinki skupiające się na Ashu