Pokémon Wiki
Advertisement

Ash Ketchum (jap. サトシ Satoshi) jest główną postacią anime Pokémon.

Jest Trenerów Pokémonów z Miasteczka Pallet, którego celem jest zostać Mistrzem Pokémonów. Jego Pokémonem starterem był Pikachu, którego otrzymał od Profesora Oaka po spóźnionym przybyciu do jego laboratorium. W Pokémon Seria: Słońce i Księżyc stał pierwszym Czempionem Ligi Pokémon regionu Alola.

W anime

Historia

Ash próbuje chronić Pikachu

Głównym celem Asha w życiu, jak opisano w pierwszym odcinku, jest zostanie największym na świecie Mistrzem Pokémonów. Ash rozpoczął swoją podróż w wieku 10 lat jako serdeczny i pełen intencji, ale uparty i amatorski trener. Był zmuszony do zaakceptowania bezczelnego Pikachu od profesora Oaka jako startera Pokémon, ponieważ spóźnił się na odbiór innego Pokémona. Był zdecydowany, aby osiągnąć swój cel, jednak gdy zobaczył, że Pikachu był skłonny do kompromisu własnego bezpieczeństwa, Ash dbał o jego bezpieczeństwo, zakładając silną więź przyjaźni z Pikachu.

Jednak od tego momentu, Ash jeszcze wiele musiał nauczyć się o zostaniu trenerem. Jego pierwszy Pokémon został złapany przez szczęście, ponieważ nie wiedział nic na temat walki i wahał się przyznać, gdy był w błędzie. Wiele odznak z sal zostało mu przyznanych tylko z wdzięczności za pomoc. Z jego pierwszych pięciu odznak, tylko Odznakę Pioruna zdobył w normalny sposób – w pojedynku i zwycięstwie nad liderem. Za każdym razem, gdy wydawało mu się, że coś zrobił dobrze, to w jakiś sposób krzyżował się z rywalem z dzieciństwa, Garym Oakiem. Zawsze przypominał Ashowi, że był zawsze o krok lub siedem z tyłu, między innymi wtedy, gdy Gary złapał około czterdziestu pięciu Pokémon, podczas gdy Ash miał ledwie siedem. To utrudniało sprawy bardziej, gdy z powodu braku doświadczenia, jego Charizard, najpotężniejszy Pokémon, nie chciał go słuchać.

Z biegiem czasu, poświęcenia Asha do celu opłaciły się. Po zdobyciu pierwszych ośmiu odznak udało mu się konkurować w Lidze Indigo, gdzie awansował do piątej rundy – dalej przegrał z Ritchiem i skończył w 16 najlepszych. Po pogodzeniu się z klęską, nadal dążył do poprawy swoich umiejętności, podejmując nowe wyzwania, a także konkurował w innych konkursach Ligi Pokémon – najbardziej zatriumfował podczas Ligi Pomarańczowej i Strefy Walk.

Ash zmienił się wiele razy w ciągu cyklu anime, zwłaszcza w odniesieniu do jego umiejętności w szkoleniach Pokémonów, ale jego gorliwość, pośpiech i determinacja pozostały. Nigdy nie odchodzi od celu, aby pozostać lojalnym wobec swoich przyjaciół, rodziny i jego zwolenników, ale przede wszystkim jego Pokémonów. Ash stał się wielkim trenerem ucząc się znaleźć i wykorzystać wewnętrzną siłę każdego z jego Pokémonów przez więzi z nimi. On także uczy się, gdzie leżą ich ukryte zdolności, a także odwołuje się do niekonwencjonalnych strategii podczas walki szczególnie z trudnymi przeciwnikami. Woli trenować Pokémony najlepiej jak potrafi, nie zmuszając ich do ewolucji.

Ash używa Aury wewnątrz Drzewa Początku

Na początku, Ash pierwotnie szkolił siebie, zamiast złapać więcej Pokémonów niż Gary. Później zwolnił tempo, co pozwoliło mu skupić się na indywidualnych cechach każdego Pokémona. W Srebrnej Konferencji Ligi Johto, z wielką pokorą i dojrzałością, Ash ostatecznie wygrał walkę z jego dawnym rywalem, co oznaczało wielki krok w jego historii. Jego dojrzałość wzrosła również w swych kontaktach z Pokémonami. Widać to, gdy Mankey ukradł jego czapkę, a Ash krzyczał i krzyczał, nawet wspinał się na drzewa tylko po to, żeby zdobyć czapkę, ale kiedy Aipom zrobiła to samo, stwierdził jedynie, że czuje się dziwnie bez czapki.

W większości odcinków anime, zwłaszcza podczas sagi Ligi Johto, Ash zaprzyjaźnia się z kimś, kto wpływa na niego i sprawia, że dąży do stania się lepszym trenerem. Termin "najlepszy przyjaciel" jest zazwyczaj zarezerwowany dla Pikachu, ale Ash używa ten termin także dla Misty i Brocka, jak również dla May, Maxa, Dawn, Iris i Cilana.

Ciągnie podróżuje dużo po świecie Pokémon i jak dotąd brał udział w kilku Ligach Pokémon, ale nadal uczy się nowych rzeczy o Pokémonach.

Ash na Pucharze Wallace'a

Ash zdobył ścisły związek z wieloma legendarnymi Pokémonami, w tym Mewtwo, Ho-Ohem, Lugią, Latias, Azelfem, Shayminem, Giratiną, Arceusem, Victinim, Reshiramem i Zekromem. Chociaż postrzegany jest jako normalny człowiek, Ash ma pewne specjalne umiejętności, m. in. taką samą aurę jak Sir Aaron, bohater legendarny, i teoretycznie jest w stanie manipulować nią w taki sam sposób. Dlatego zaprzyjaźnił się z Lucario Sir Aarona. Jednak nie otrzymał żadnych szkoleń w tej dziedzinie, decydując się na dalszą drogę Pokémon. Został również porównany do starożytnego opiekuna aury, który również miał partnera Pikachu. Później, Ash używał aury ponownie, aby zlokalizować zagubionego Riolu i odczytać umysł Riolu.

Ash brał również udział w pokazach. Ma przepustkę do pokazów w Sinnoh, jak również jedną dla Hoenn. Ash nosi połowę przełamanego Poké Balla, podczas gdy Gary drugą połowę, jako symbol ich przyjaźni i rywalizacji. Ma także specjalne przynęty Misty i połowę wstążki otrzymanej w konkursie od May zanim opuściła grupę, by rywalizować w Johto. Ash również brał udział w Pucharze Wallace'a za sugestią Wallace'a, ale przegrał w trzeciej rundzie.

Ash szybko uzyskał wszystkie odznaki Sinnoh. Podczas jego walki w Konwaliowej Konferencji, udało mu się przejść do Top 4, w czasie której pokonał po raz pierwszy swojego długoletniego rywala z Sinnoh - Paula. Przegrał jednak z Tobiasem i jego Darkraiem. Po zawodach, Ash, Dawn i Brock wyruszyli w swoje własne drogi do spełnienia ich marzeń.

W serii Czerń i Biel, Ash przyleciał z profesorem Oakiem i jego mamą na wycieczkę do Unovy. Po porażce w bitwie z Tripem i spotkaniu siły legendarnego Zekroma, Ash zainteresował się podróżą po Unovie, by zdobyć nowe Pokémony, a także nowych przyjaciół. Obecnie podróżuje po Unovie, najpierw przynosząc tylko Pikachu, jak to uczynił w Hoenn.

Rysunek Asha - Dewgong

Ash brał udział w Klubowych Bitwach. Walczył przeciwko Burgundy i jej Stoutlandowi w pierwszej rundzie i wygrał przy użyciu Palpitoada. Potem walczył z Georgią i jej Pawniard, używając swojej Snivy. Mimo że zmagała się na początku, Snivy udało się pokonać Pawniard i Ash przeszedł do następnej rundy. Następnie walczył z Dino i jego Darumaką, ponownie używając Palpitoada, i łatwo wygrał. W rundzie finałowej, Ash zmierzył się z Iris i jej Excadrillem. Ash używał Pikachu, ale przegrał mecz i został wicemistrzem w turnieju. Nie czuł się źle,a nawet był szczęśliwy widząc, jak Iris wygrywa turniej.

W późniejszych odcinkach startował w Kluboeksplozji i Pokémonowym Pucharze Świata Juniorów, ale, podobnie do Klubowych Bitew, nie udało mu się wygrać.

Po uzyskaniu ośmiu odznak z Unovy, Ash starował w lidze Unovy. Ze względu na dużą liczbę swoich stworków z tego regionu, nie użył żadnego z Pokémonów z laboratorium profesora Oaka. W pierwszej rundzie udało mu się pokonać Tripa, kończąc ich rywalizację, a później wyeliminował Stephana. Potem walczył z jednym z nowych rywali, Cameronem, z którym ostatecznie przegrał i znalazł się w top 8.

Po podróży po regionie Unova, Ash powrócił do Alabastii, by zostawić swoje nowe Pokémony w laboratorium profesora Oaka, po czym, jedynie z Pikachu, udał się do regionu Kalos, by tam walczyć o mistrzostwo Ligi Pokémon. Do niego dołączają Clemont i jego młodsza siostra Bonnie, później zaczyna wraz z grupą podróżować początkująca trenerka Serena.

Rodzina

Młody Ash

Ash jest jedynym dzieckiem, które mieszka z matką, Delią Ketchum, aż do jego podróży Pokémon w wieku dziesięciu lat.

Jego ojciec nigdy nie został wprowadzony. Anime sugeruje, że jego ojciec był kiedyś trenerem Pokémon, który rozpoczął swoją podróż w Alabastii, i że nadal żyje. Wywiad z serią potwierdził, że ojciec Asha jest trenerem z własną podróżą. Ojciec Asha może lub nie może być wprowadzony w serii, w zależności od konieczności dalszej dojrzałości Asha i jego rozwoju jako trenera.

Charakterystyka

W stosunkach międzyludzkich Ash jest raczej otwarty i bezpośredni. Jego najlepsi przyjaciele to Brock, Misty, May, Max, Tracey, Gary, Dawn, Iris i Cilan. Bardzo dobre stosunki utrzymuje on również ze swoim mentorem - Profesorem Oakiem. Na początku zdarzało się Ketchumowi, że w przypływie emocji był w stanie rzucić się na innego osobnika, który w jego mniemaniu wyrządzał krzywdę drugiemu Pokémonowi. Obecnie jest on bardziej opanowany i stara się raczej stawiać na rozmowę. Wygląda jednak na to, że jego obecny rywal - Paul wzbudza w nim przypływ silnych emocji, skierowanych wrogo względem jego. Mama Asha - Delia, mieszka w Alabastii, gdzie zajmuje się domem. O jego ojcu niewiele wiadomo. W trakcie swych podróży Ashowi udaje się poznać wielu dobrych przyjaciół oraz kilku zaciętych wrogów. Preferuje on zdrową rywalizację, która wspierana przyjaźnią, pozwala cieszyć się esencją pojedynku, a nie jego zakończeniem. Podejście to nie było takie samo na początku jego podróży, kiedy to Ash nie umiał pogodzić się z przegraną.

Ash jako postać, z biegiem czasu, także przechodzi swoistą ewolucję. Poznajemy go jako aroganckiego i pewnego siebie dziesięciolatka, który pyszni się każdym swoim osiągnięciem, a także domniema, że wszystko należy mu się za nic. Z czasem jednak, kiedy zdobywa on kolejne doświadczenia w trakcie podróży i poznaje nowych ludzi, wyciąga on pewne wnioski i uczy się, że czasami lepiej jest pomyśleć, zanim przejdzie się do pochopnego działania. Jego głównym celem jest zdobycie tytułu Mistrza, choć nie omieszka on wziąć udział w pobocznych konkurencjach, jakie spotka na drodze. Posiada on nawet Przepustkę Konkursową w regionie Sinnoh, jednak w Pokazach uczestniczył on tylko dwa razy. Z pędzącego przed siebie i stawiającego na własne szczęście osobnika, zmienia się on w bardziej rozważnego stratega, który oprócz obmyślania odpowiednich strategii, trenuje też swoich podopiecznych we właściwy sposób.

Wygląd

Ash OS 2.png Ash AG 3.png Ash DP 3.png
Oficjalna grafika z
oryginalnej serii
Oficjalna grafika z
Pokémon Seria: Rubin i Szafir
Oficjalna grafika z
Pokémon Seria: Diament i Perła
Ash Ketchum BW.png Ash XY 4.png Ash SM.png
Oficjalna grafika z
Pokémon Seria: Czerń i Biel
Oficjalna grafika z
Pokémon Seria: XY
Oficjalna grafika z
Pokémon Seria: Słońce i Księżyc

Pokémony

Ash z większością swoich Pokémonów

Jeżeli chodzi o jego podejście do Pokémonów, nie determinuje on ich siły na podstawie wyglądu, uważając, że każdy z nich posiada w sobie ukryte zasoby, które powinno się po prostu wykrzesać. Pomimo porażek, jakie zdarzają się mu na jego drodze, nie załamuje się on już tak, jak to miało miejsce na początkach. Potrafi on też oddzielić przyjacielskie stosunki od walk Pokemonów, co nie przychodziło mu zbyt łatwo w początkach jego podróży (Ritchie i przeciwna sytuacja - Morrison). Jego główna strategia w czasie pojedynków to postawienie wszystkiego na szybkość oraz na ofensywę. Czasem modyfikuje ją, ale tylko dla indywidualnych potrzeb swoich podopiecznych (Grotle). Mimo wizyty w kilku różnych regionach, Ash cały czas się uczy, zdobywając coraz więcej umiejętności.

Przy sobie

Ash Pikachu.png
Pikachu ↔ Gigantamax Pikachu ♂
Ash Dragonite.png
Dragonite
Ash Gengar.png
Gengar
Ash Lucario.png
Jajo → Riolu → Lucario
Ash Sirfetch'd.png
Farfetch'd → Sirfetch'd
Ash Dracovish.png
Dracovish

Podróżuje z

Ash Rotom Phone.png
Rotomfon

Z Profesorem Oakiem

Ta sekcja pokazuje Pokémony, które Ash trzyma w Laboratorium Profesora Oaka.

Z Kukui i Burnet

Ta sekcja pokazuje Pokémony, które Ash trzyma w domu Profesorów Kukui i Burnet.

W Laboratorium Cerise'a

Ta sekcja pokazuje Pokémony, które Ash trzyma w Laboratorium Cerise'a.

Mimey.png
Mr. Mime

Na treningu

Ta sekcja pokazuje Pokémony, które Ash wciąż posiada, ale są pod opieką innego Trenera lub grupy innych Pokémonów.

Ash Squirtle.png
Squirtle
Ash Primeape.png
Primeape

Wypuszczone

Ta sekcja pokazuje Pokémony, które Ash formalnie wypuścił na wolność.

Oficjalnie posiadane
Ash Butterfree.png
Caterpie → Metapod → Butterfree
Ash Pidgeot.png
Pidgeotto → Pidgeot
Ash Lapras.png
Lapras
Ash Greninja.png
Froakie → Frogadier → Greninja ↔ Ash-Greninja
Ash Goodra.png
Goomy → Sliggoo → Goodra
Ash Naganadel.png
Poipole → Naganadel
Tymczasowo posiadane

Ta sekcja pokazuje Pokémony, które Ash tymczasowo złapał i wypuścił w ciągu jednego odcinka. Te Pokémony nie liczą się jako oficjalnie złapane.

Ash Seaking.png
Seaking
Buzzwole anime.png
Buzzwole
Stakataka anime.png
Stakataka
Pheromosa anime.png
Pheromosa
Ash Temporary Rowlet.png
Rowlet

Wymienione

Ta sekcja pokazuje Pokémony, które Ash wymienił.

Ash Raticate.png
Raticate
Ash Aipom.png
Aipom

Przekazane

Ta sekcja pokazuje Pokémony, które Ash przkeazał innemu Trenerowi, aby zachował je dla siebie.

Ash Beedrill.png
Beedrill

Podróżował z

Ta sekcja pokazuje Pokémony, z którymi Ash podróżował razem lub z którymi był związany przez jakiś czas, ale nigdy oficjalnie nie zostały złapane.

Sabrina Haunter.png
Haunter
Ash Larvitar.png
Jajo → Larvitar
Rotom Pokédex anime.png
Rotom Pokédexowy
Nebby Solgaleo anime.png
Nebby

Tymczasowo posiadane

Główny artykuł: Lista Pokémonów tymczasowo posiadanych przez Asha Ketchuma

Osiągnięcia

Odznaki Asha z Kanto

Odznaki Asha z Pomarańczowego Archipelagu

Uzyskane Odznaki

Odznaki z Kanto

To jest lista Odznak, jakie Ash zdobył w regionie Kanto:

Odznaki Pomarańczowego Archipelagu

To jest lista Odznak, jakie Ash zdobył na Pomarańczowym Archipelagu:

Odznaki z Johto

Odznaki Asha z Johto

To jest lista Odznak, jakie Ash zdobył w regionie Johto:

Odznaki z Hoenn

Odznaki Asha z Hoenn

To jest lista Odznak, jakie Ash zdobył w regionie Hoenn:

Symbole Strefy

Symbole Asha ze Strefy Walk

To jest lista Symboli, jakie Ash uzyskał w Strefie Walk:

Odznaki z Sinnoh

Odznaki Asha z Sinnoh

To jest lista Odznak, jakie Ash zdobył w regionie Sinnoh:

Odznaki z Unovy

Odznaki Asha z Unovy

To jest lista Odznak, jakie Ash zdobył w regionie Unova:

Odznaki z Kalos

Odznaki Asha z Kalos

To jest lista Odznak, jakie Ash zdobył w regionie Kalos:

Próby Aloli

Jeden z Kryształów-Z Asha

To jest lista prób, jakie Ash przeszedł w regionie Alola:

Ranking Ligi Pokémon

Ash z Trofeum Mistrzostwa Manalo

Ash uczestniczył w następujących Konferencjach Ligi Pokémon:

Puchar Zwycięzcy Asha

Mecze o mistrzostwo

Ash stawał do walki w następujących mistrzostwach Pokémonów:

Zawody Pokémonów

Ash uczestniczył też w następujących zawodach:

W mandze

W mandze The Electric Tale of Pikachu

Główny artykuł: Ash Ketchum (EToP)

Ash w mandze The Electric Tale of Pikachu

Dubbing

Język Aktor głosowy
Japoński 松本梨香 Rica Matsumoto
Angielski Veronica Taylor*
Sarah Natochenny*
Jamie Peacock*
Polski Hanna Kinder-Kiss*
Grzegorz Drojewski*

Ciekawostki

Zobacz też

  • Ashley
  • Ashachu
  • Lustrzany Ash
  • Odcinki skupiające się na Ashu

Advertisement