Pokémon X
ポケットモンスターX
Pokemon X Version Boxart
Pokémon Y
ポケットモンスターY
Pokemon Y Version Boxart
{{{video game titel 3}}}
[[Image:{{{image 3}}}|250px|center]]
Game Informatie
Generatie Generatie VI
Spelers 1-4 Spelers
Platform Nintendo 3DS
Ontwikkelaars Game Freak
Uitgevers Nintendo
The Pokémon Company
Datum van verschijning
Europa 12 oktober 2013
Japan 12 oktober 2013
Noord-Amerika 12 oktober 2013
Australië 12 oktober 2013
Zuid Korea 12 oktober 2013
Waarderingen
CERO A
ESRB E
ACB PG
OFLC PG
PEGI 7
GRB ALL
X JP boxart
Pokémon X Japanse boxart
Y JP boxart
Pokémon Y Japanse boxart

Pokémon X (Japans: ポケットモンスターX Pocket Monsters: X) en Pokémon Y (Japans: ポケットモンスターY Pocket Monsters: Y) zijn de eerste twee hoofdserie games van Generatie VI. Deze games zijn gemaakt voor de Nintendo 3DS en de Nintendo 2DS en spelen zich af in Kalos.

Pokémon X en Y werden op 8 januari 2013 tijdens een Nintendo Direct door Satoru Iwata aangekondigd, tijdens deze presentatie werd duidelijk dat de games wereldwijd op 12 oktober 2013 zouden worden uitgebracht. De games bevatten zeven verschillende talen: Japans, Engels, Frans, Duits, Spaans, Italiaans en Koreaans.

PlotEdit

Serena/Calem is nog maar net met haar/zijn moeder in Vaniville Town in de Kalos regio komen wonen. Wanneer Serena/Calem op een ochtend haar/zijn huis uitloopt, staan Calem/Serena en Shauna op haar/hem te wachten. Calem/Serena vertelt Serena/Calem dat Professor Sycamore een opdracht heeft voor vijf kinderen, waaronder Serena/Calem. Shauna en Calem/Serena vertellen Serena/Calem om naar Aquacorde Town toe te komen waar de overige twee op hen wachten.

Eenmaal in Aquacorde Town ontmoet Serena/Calem Tierno en Trevor. Shauna, Tierno en Trevor vinden het een goed idee om hun nieuwe vriend een bijnaam te geven en vanaf dat moment wordt Serena/Calem door hen altijd met deze naam aangesproken. Daarna mag Serena/Calem van Tierno haar/zijn Starter Pokemon kiezen, Chespin, Fennekin of Froakie. Daarna krijgt Serena/Calem een Pokédex en een brief van de professor die ze aan haar/zijn moeder moet geven. Daarna heeft Serena/Calem een gevecht met Shauna.

Na het gevecht met Shauna keert Serena/Calem terug naar Vaniville Town om haar/zijn moeder de brief van de professor te geven. Grace is super blij dat haar dochter/zoon een Starter Pokemon heeft gekregen en ze geeft haar/hem vervolgens toestemming om op reis te gaan. Grace geeft daarna Serena/Calem ook nog een Town Map. Wanneer Serena/Calem het huis uitloopt, wordt ze/hij tegengehouden door haar/zijn moeder's Rhyhorn die nog even afscheid van haar/hem wil nemen.

Daarna begint Serena/Calem aan haar/zijn reis om de acht Gym Badges van de Kalos regio te verzamelen waarmee ze/hij de Elite Four kan uitdagen, maar tijdens haar/zijn reis komt ze/hij ook het kwaadaardige Team Flare tegen die Xerneas/Yveltal wil gebruiken om de Pokémon Wereld te zuiveren. Het lot van de Kalos regio ligt in Serena/Calem's handen...

Blurb: 3DS HoesjeEdit

De volgende evolutie in Pokémon!

Nieuwe Pokémon!
Spectaculaire 3D-gevechten!
Ontdek een prachtige nieuwe regio!
Nieuw features: Pokémon-Amie en Super Training!
Maak direct verbinding met spelers overal ter wereld!
Dit is Pokémon X/Y. De typen Pokémon en de kans dat ze verschijnen, verschillen van Pokémon Y/X. Dit spel kan communiceren, vechten en ruilen met Pokémon X of Pokémon Y. Dit spel kan niet communcieren met andere Pokémon-spellen of randapparatuur.

EigenschappenEdit

3D GameplayEdit

Pokémon X en Y maakt gebruikt van 3D omgevingen en 3D Pokémon en Personages, dit is anders dan de hoofdgames uit de eerste vijf generaties waarin 2D sprites werden gebruikt. Stereoscopie 3D wordt gebruikt in Single Battles, tussenfilmpjes, sommige omgevingen en andere speciale gebeurtenissen, maar in de meeste situatie is stereoscopie 3D niet beschikbaar. Doordat er 3D Pokémon modellen worden gebruikt reageren de Pokémon tijdens gevechten op een realistischer manier op Pokémon aanvallen.

NaamsveranderingenEdit

Hoofdartikel: Lijst van Aangepaste Aanvalsnamen

In de niet Japanse regio's worden verschillende namen van aanvallen en items op een andere manier geschreven. De aanval Thundershock wordt in Generatie VI als Thunder Shock geschreven en Faint Attack wordt in Generatie VI als Feint Attack geschreven.

TransportatieEdit

De speler kan vanaf deze games acht verschillende kanten op bewegen, wat betekend dat de speler ook diagonaal kan bewegen, dit kon niet in de vorige games van de hoofdserie waarin de speler maar vier kanten kon op bewegen.

De speler kan in deze games ook gebruik maken van rolschaatsen, hiermee kan de speler alle kanten op bewegen en zit de speler dus niet vast aan het acht bewegingen raster. De fiets maakt net zoals de rolschaatsen geen gebruik van het acht bewegingen raster. De speler kan de rolschaatsen ook gebruiken om over bepaalde obstakels heen te springen. Op bepaalde locaties kan de speler een Rhyhorn, Skiddo, Gogoat of Mamoswine berijden, de speler moet deze Pokémon gebruiken om bepaalde gebieden te kunnen doorkruisen.

Player Search SystemEdit

Hoofdartikel: Player Search System

Het Player Search System (PSS) is beschikbaar op het onderste scherm van de 3DS. Via de PSS kunen trainers met elkaar in contact komen, kunnen ze Pokémon ruilen en kunnen ze met elkaar vechten.

Pokémon-AmieEdit

Hoofdartikel: Pokémon-Amie

Pokémon-Amie is een functie waarmee trainers een sterkere band met hun Pokémon kunnen ontwikkelen. Via het touch screen kunnen trainers met hun Pokémon spelen, ze aaien en ze voeren.

Sky BattlesEdit

Hoofdartikel: Sky Battle

Sky Battles worden ook geïntroduceerd tijdens dit soort gevechten kunnen alleen Vliegend type Pokémon worden gebruikt en sommige Pokémon met de gave Levitate. De trainers die de speler uitdagen voor een Sky Battle staan meestal op kliffen of op rotsen.

Horde EncountersEdit

Hoofdartikel: Horde Encounter

Horde Encounter zijn ook aan de games toegevoegd, tijdens een horde encounter moet de speler met één Pokémon tegen vijf andere Pokémon vechten. Tijdens deze gevechten zijn veel ervaringspunten te verdienen. Sommige Pokémon aanvallen zoals Rock Slide en Surf kunnen alle tegenstanders raken. Maar tijdens dit soort gevechten wordt de speler na iedere buurt wel door vijf Pokémon aangevallen.

Super TrainingEdit

Hoofdartikel: Super Training

Super Training is een nieuwe en snelle methode op een Pokémon's EVs te verhogen.

Fee TypeEdit

Hoofdartikel: Fee type

In deze games wordt ook een nieuw type Pokémon geïntroduceerd namelijk de Fee type Pokémon. Dit type Pokémon is toegevoegd om de kracht van Draak type Pokémon wat te verzwakken, dit type had namelijk alleen maar een zwakte voor IJs en Draak type aanvallen. Fee type aanvallen zijn sterk tegenover Draak, Vecht en Duister type Pokémon, maar Fee type aanvallen hebben niet zoveel affect op Gif, Vuur en Staal type Pokémon. Fee type Pokémon lopen veel schade op van Gif en Staal type aanvallen, Vecht, Insect en Duister type aanvallen hebben niet zoveel effect op Fee type Pokémon en Draak type aanvallen hebben helemaal geen effect op Fee type Pokémon.

Trainer AanpassenEdit

Hoofdartikel: Trainer Aanpassingen

De speler kan vanaf deze games het uiterlijk en de kleding van de speelbare personages, Serena en Calem, aanpassen.

GymsEdit

Pokémon X en Y bevat net zoals de overige games in de hoofdserie Gyms. In Kalos moet de speler de volgende Gym Leiders uitdagen: Viola (Insect), Grant (Steen), Korrina (Vecht), Ramos (Gras), Clemont (Elektrisch), Valerie (Fee), Olympia (Psychisch) en Wulfric (IJs).

Elite Four en en ChampionEdit

Net zoals in Unova kan de speler de leden van de Elite Four in willekeurige volgorde uitdagen. De Elite Four bestaat uit Malva (Vuur), Siebold (Water), Wikstrom (Staal) en Drasna (Draak). Nadat de speler de Elite Four heeft verslagen moet hij/zij het opnemen tegen de Champion Diantha die verschillende type Pokémon gebruikt, waaronder een Gardevoir die kan Mega Evolueren.

PokémonEdit

Bekijk: Categorie:Generatie VI Pokémon

In Pokémon X en Y worden 72 nieuwe Pokémon geïntroduceerd waardoor het totaal aantal Pokémon van 649 naar 721 stijgt. De eerste Pokémon die van Generatie VI werden bekendgemaakt waren Chespin, Fennekin, Froakie, Xerneas en Yveltal dit was op 8 januari 2013.

Mega EvolutieEdit

Hoofdartikel: Mega Evolutie

In Pokémon X en Y wordt ook Mega Evolutie geïntroduceerd. Mega Evolutie is een tijdelijk evolutie die kan plaatsvinden tijdens Pokémon gevechten wanneer een Pokémon een Mega Stone draagt en de speler een Key Stone heeft. Het is niet mogelijk voor alle Pokémon om te Mega Evolueren, in Pokémon X en Y konden 26 Pokémon Mega Evolueren waarvan Charizard en Mewtwo in 2 verschillende vormen konden Mega Evolueren. Tijdens een Mega Evolutie worden de stats van een Pokémon verhoogd, maar ook het type of de gave van deze Pokémon kan veranderen.

Game exclusieve PokémonEdit

XEdit

No. Sprite Pokémon type
#006 006M Mega Charizard X VuurDraak
#120 120 Staryu Water
#121 121 Starmie WaterPsychisch
#127 127 Pinsir Insect
#150 150M Mega Mewtwo X PsychischVecht
#228 228 Houndour DuisterVuur
#229 229 Houndoom DuisterVuur
#261 261 Poochyena Duister
#262 262 Mightyena Duister
#304 304 Aron StaalSteen
#305 305 Lairon StaalSteen
#306 306 Aggron StaalSteen
#345 345 Lileep SteenGras
#346 346 Cradily SteenGras
#347 347 Anorith SteenInsect
#348 348 Armaldo SteenInsect
#539 539 Bastiodon Vecht
#684 684 Swirlix Fee
#685 685 Slurpuff Fee
#692 692 Clauncher Water
#693 693 Clawitzer Water
#716 716 Xerneas Fee

YEdit

No. Sprite Pokémon type
#006 006M2 Mega Charizard Y VuurVliegend
#090 090 Shellder Water
#091 091 Cloyster WaterIJS
#138 138 Omanyte SteenWater
#139 139 Omastar SteenWater
#140 140 Kabuto SteenWater
#141 141 Kabutops SteenWater
#150 150M2 Mega Mewtwo Y Psychisch
#214 214 Heracross InsectVecht
#246 246 Larvitar SteenGrond
#247 247 Pupitar SteenGrond
#248 248 Tyranitar SteenDuister
#309 309 Electrike Elektrisch
#310 310 Manectric Elektrisch
#509 509 Purrloin Duister
#510 510 Liepard Duister
#538 538 Throh Vecht
#682 682 Spritzee Fee
#683 683 Aromatisse Fee
#690 690 Skrelp GifWater
#691 691 Dragalge GifDraak
#717 717 Yveltal DuisterVliegend

Pokémon Roep UpdateEdit

Verschillende Pokémon krijgen bij Pokémon X en Y nieuwe meer realistische roepen. Bij sommige Pokémon zoals Pikachu, Corphish en Skitty is de roep heel anders in vergelijking met hun originele roep.

CompatibiliteitEdit

Pokémon X en Y kan in contact worden gebracht met de Pokémon Global Link website. Pokémon X en Y kan ook in contact worden gebracht met Pokémon Omega Ruby en Alpha Sapphire, maar alternatieve vormen, Mega Evoluties, aanvallen en gaves die in deze games werden geïntroduceerd kunnen niet geruild en niet gebruikt worden tijdens een gevecht met een Pokémon X en Y speler. Pokémon X en Y kunnen ook in contact worden gebracht met de Pokémon Bank een service waar de speler zijn/haar Pokémon in kan opslaan. Via de Pokémon Bank en de Poké Transporter kunnen Pokémon X en Y in contact worden gebracht met de Generatie V games.

MuziekEdit

Hoofdartikel: Pokémon X & Pokémon Y: Super Music Collection

De soundtrack van Pokémon X en Y bevat de meeste liedjes die tijdens deze games te horen zijn. De muziek is gecomponeerd door Shota Kageyama (Sound Director van Pokémon X en Y), Hitomi Satō, Minako Adachi en Junichi Masuda. Pokémon X en Y zijn de eerste hoofdserie Pokémon games sinds Pokémon Gold en Silver waarvan Gō Ichinose geen muziek heeft geschreven.

MedewerkersEdit

Hoofdartikel: Medewerkers aan Pokémon X en Y

Verschillende VersiesEdit

Versie Datum van verschijning Officiële beschrijving Extra Informatie
1.0 12 oktober 2013 n.v.t Originele Versie
1.1 25 oktober 2013 De update voorkomt dat een zeldzaam probleem optreedt waarbij spelers niet verder kunnen spelen nadat ze hun voortgang in bepaalde gebieden in Lumiose City hebben opgeslagen. Spelers die dit probleem al zijn tegengekomen, kunnen ook gewoon weer verderspelen nadat ze deze update hebben gedownload en geïnstalleerd. Oplossing voor de Lumiose City save glitch.
De update voorkomt problemen die soms optreden bij het gebruik van bepaalde functies van GTS (een functie waarmee spelers van over de hele wereld Pokémon met elkaar kunnen uitwisselen). Oplossing voor de GTS filter error.
1.2 12 december 2013 Verhelpt de fout waardoor bewegingen die een Pokémon leert als hij evolueert met Wonder Trade, niet verschijnen. Oplossing voor de Wonder Trade evolution learnset glitch.
Verhelpt de fout waardoor sommige gebruikers de tekst bij de promotievideo in het Lumiose City-evenement niet kunnen zien. Oplossing voor de Trainer PR Videos glitch.
Enkele wijzigingen van de manier waarop je verbinding maakt met het internet. Encrypteert ruil en gevechtscommunicatie. Dit voorkomt het gebruik van cheatprogramma's zoals Instacheck en Battle Analyze, die zowel de aanvalsdata als de Pokémondata van de tegenstander opvangt, zodat de cheater weet hoe hij de tegenstander gemakkelijk kan verslaan. Als deze patch niet gedownload wordt kun je je game niet verbinden met het Nintendo Network.
1.3 26 oktober 2014 De update bevat verschillende verbeteringen om de gebruikers een nog betere ervaring en nog meer plezier te bieden. Verandert de Pokébal animatie style.
1.4 1 april 2015 De update bevat verschillende verbeteringen om de gebruikers een nog betere ervaring en nog meer plezier te bieden. Zorgde ervoor dat de game crashte tijdens een gevecht via de Battle Spot Random Matchup, maar die gebeurde niet meer nadat de Battle Spot server was aangepast, waardoor bijnamen konden worden weergegeven.
1.5 23 april 2015 De update lost een probleem op om de gebruikers een nog betere ervaring en nog meer plezier te bieden.

OntwikkelingEdit

Zie ook: Pokémon X and Y beta

Volgens Junichi Masuda op 18 november 2013 is Pokémon X en Y voor 3,5 jaar in ontwikkeling geweest, dit komt door de switch van de Pokémon serie van de 2D sprites naar een 3D omgeving. Als de lokalisatie medewerkers worden meegerekend hebben ongeveer 500 mensen enn bijdragen geleverd aan de ontwikkeling van Pokémon X en Y.

DemoEdit

In de Pokémon X demo speelt de speler als Calem en in de Pokémon Y demo speelt de speler als Serena. De speler begint de demo met een willekeurige Kalos Starter Pokémon, een Helioptile en een Sylveon die allemaal level 30 zijn. Tijdens de demo is Pokémon-Amie de hele tijd, behalve tijdens gevechten, op het onderste scherm te zien. Tijdens de demo kunnen de Pokémon geen ervaringspunten verdienen.

De demo begint op Kalos Route 4 bij de fontein waar de speler wordt begroet door Alexa. De tas die de speler bij zich draag wordt in dezelfde categorieën opgedeeld die als sinds Generatie IV wordt gebruikt. De tas van de speler bevat 10 Pokéballen waarmee de speler Pokémon kan vangen in de bloemenvelden van Route 4. Bij de fontein staat ook een Skiddo die de speler kan bereiden, maar omdat de Skiddo geen trappen kan beklimmen kan de speler met Skiddo alleen rondjes om de fontein heen lopen.

Als de speler langs de fontein loopt richting Lumiose City staat Serena of Calem op hem/haar te wachten. Wanneer je met Serena of Calem praat daagt zij/hij de speler uit voor een Pokémon gevecht. Serena/Calem heeft de Kalos starter die sterk is tegenover de Kalos starter van de speler. Op Route 4 kan de speler ook nog Tierno, Shauna en Trevor ontmoeten. Wanneer de speler met Shauna praat, daagt ze de speler uit voor een Pokémon gevecht. Shauna gebruikt de Kalos starter die zwak is tegenover de spelers Kalos starter.

Wanneer de speler naar de doorgang naar Lumiose City loopt wordt deze tegengehouden door Professor Sycamore. Wanneer de speler met Professor Sycamore gaat praten, geeft hij de speler een Mewtwo van level 100 met een Mega Stone. Mewtwo heeft de aanvallen Psyshock, Thunderbolt, Shadow Ball en Recover. Vervolgens daagt Professor Sycamore de speler uit voor een Pokémon gevecht, Professor Sycamore heeft een Crobat, een Dragonite en een Chandelure. Na het gevecht is de demo afgelopen.

Chespin heeft de volgende aanvallen in de demo: Vine Whip, Leech Seed, Growl en Rollout. Fennekin heeft de volgende aanvallen in de demo: Psybeam, Fire Spin, Tail Whip en Flame Charge. Froakie heeft de volgenden aanvallen in de demo: Water Pulse, Round, Quick Attack en Lick.

GalerijEdit

TriviaEdit

  • De games zijn vernoemd naar het Cartesisch coördinatenstelsel.
  • Dit zijn de eerste hoofdserie games waarachter de naam van de game niet het woord Version staat vermeld.
  • Dit zijn de eerste Nintendo games die overal te wereld op dezelfde dag uitkwamen.
  • Deze games hebben de kortste namen van alle hoofdserie games van Pokémon.
  • Dit zijn de enige games naast Pokémon Platinum waarvan de roep van de mascotte van de game niet te horen is wanneer je de start knop indrukt op het titelscherm.
  • Dit zijn de eerste games waar eerst het titelscherm verschijnt voordat het introductiefilmpje te zien is.
  • Pokémon X en Y kreeg niet zoals de andere games in de Pokémon serie een derde verbeterde versie in dezelfde regio.
Community content is available under CC-BY-SA unless otherwise noted.