Pokémon Sun
ポケットモンスターサン
Sun EN boxart
Pokémon Moon
ポケットモンスタームーン
Moon EN boxart
{{{video game titel 3}}}
[[Image:{{{image 3}}}|250px|center]]
Game Informatie
Generatie Generatie VII
Spelers 1-4 Spelers
Platform Nintendo 3DS
Ontwikkelaars Game Freak
Uitgevers Nintendo
The Pokémon Company
Datum van verschijning
Europa 23 november 2016
Japan 18 november 2016
Noord-Amerika 18 november 2016
Australië 18 november 2016
Zuid Korea 18 november 2016
Waarderingen
CERO A
ESRB E
ACB PG
OFLC PG
PEGI 7
GRB ALL
Sun JP boxart
Pokémon Sun Japanse boxart
Moon JP boxart
Pokémon Moon Japanse boxart

Pokémon Sun (Japans: ポケットモンスターサン Pocket Monsters: Sun) en Pokémon Moon (Japans: ポケットモンスタームーン Pocket Monsters: Moon) zijn de eerste twee hoofdserie games van Generatie VII. Deze games zijn gemaakt voor de Nintendo 3DS en de Nintendo 2DS en spelen zich af in Alola.

Deze games werden op 26 februari 2016 via een Pokémon Direct aangekondigd, in Japan was de Pokémon Direct echter op 27 februari 2016 om 12:00 uur, dit komt door het tijdsverschil. De games zullen in negen verschillende talen beschikbaar zijn: Japans, Engels, Frans, Duits, Spaans, Italiaans, Koreaans, Traditioneel Chinees en Vereenvoudigd Chinees.

Blurb: 3DS HoesjeEdit

Welkom in de wereld van Pokémon!

Ben je klaar om een Pokémon Trainer te worden?
Ruil en vecht met vrienden over de hele wereld!
Ontdek Pokémon en vul je Pokédex.
Verzorg je Pokémon en laat ze groeien.
Ga op avontuur in Alola!
Dit is Pokémon Sun/Moon. De typen Pokémon en de kans dat ze verschijnen, verschillen van Pokémon Moon/Sun. De tijd is omgedraaid in Pokémon Moon: overdag in het echt is het nacht in het spel. Dit spel kan voor vechten en ruilen communiceren met Pokémon Sun en Pokémon Moon. Dit spel kan niet communiceren met ander Pokémon-spellen of randapparatuur.

EigenschappenEdit

Rotom PokédexEdit

De Pokédex die de speler krijgt in Pokémon Sun en Moon is speciaal ontworpen voor Rotom en wordt daarom ook de Rotom Pokédex genoemd. Met behulp van deze Pokédex kan Rotom met de speler praten. De Pokédex dient als een kaart die op het onderste scherm van de 3DS te zien is. Op de kaart kun je je huidige locatie zien, verschillende bezienswaardigheden zien en plekken die men kan opzoeken aan de hand van gesprekken met NPCs.

QR ScannerEdit

Spelers kunnen in Sun en Moon ook QR codes scannen die verbonden zijn met een Pokémon uit de Pokédex, waardoor je deze kunt registeren in je Pokédex. De QR scanner gaat ook gebruikt worden voor bepaalde events, zoals die van Magearna.

Nieuwe VormenEdit

Pokémon Sun en Moon zijn de eerste hoofdserie games waarin de speler de 10% en de complete vorm van Zygarde kan gebruiken, net zoals de nieuwe Ash-Greninja vorm.

Alola VormenEdit

Hoofdartikel: Regionale Variant

Sommige Pokémon hebben zich aangepast aan het speciale microklimaat van de Alola regio en hebben daarom andere vormen aangenomen dan diegene die ze in andere regio's hebben. Pokémon in de Alola vorm kunnen zowel verschillende types als gaves hebben.

Battle RoyalEdit

Hoofdartikel: Battle Royal

In Pokémon Sun en Moon wordt ook een nieuwe soort Pokémon gevecht toegevoegd namelijk Battle Royal. In dit gevecht zullen vier spelers tegelijkertijd tegen elkaar moeten vechten, maar niet in teams zoals bij een dubbelgevecht. Dit type gevecht eindigt wanneer alle Pokémon van één speler zijn uitgeschakeld en de speler die het het beste heeft gedaan wordt de winnaar van het gevecht.

Z-MovesEdit

Hoofdartikel: Z-Moves

Een Z-Move is een nieuwe type aanval, dit aanvalstype kan gebruikt worden wanneer de wensen van de Trainer en Pokémon synchroniseren en beide tegelijkertijd hun volledige kracht inzetten. Z-Moves zijn zeer krachtig en vergen veel energie van Pokémon en Trainer waardoor deze maar één keer per gevecht gebruikt kan worden.

Om een Z-Move te gebruiken moet de trainer beschikken over een Z-Ring en een Z-Crystal. De Z-Ring past om de arm van een Trainer, en Z-Crystal’s worden hierin geplaatst. Als een Pokémon een Z-Crystal van dezelfde soort vasthoudt, kunnen de Trainer en de Pokémon een harmonieuze combinatie vormen. In de Alola regio zijn er kristallen gevonden die corresponderen met elk type Pokémon.

Alle Pokémon kunnen een Z-Move gebruiken. Er zijn twee voorwaarden voor het gebruik van Z-Moves: een Pokémon moet een aanval van hetzelfde type als het desbetreffende Z-Crystal leren, en hij moet het bijbehorende Z-Crystal vasthouden.

Wanneer je deze aanvallen tijdens het spel in actie ziet, wordt elke verpletterende aanval volledig en schermvullend weergegeven.

Island ChallengeEdit

Hoofdartikel: Island Challenge

De island challenge wordt voor het eerst geïntroduceerd in Sun en Moon. De island challenge is een avontuurlijke rite waarbij elk van de vier eilanden verkend wordt met het doel de island challenge champion te worden. Om de island challenge te voltooien moet de speler de proeven doorstaan die hem op elk van de vier eilanden te wachten staat. Deze proeven omvatten niet alleen Pokémon gevechten, maar kunnen ook bestaan uit proeven zoals het vinden van voorwerpen en het testen van je kennis.

Aan het eind van elke proef moet de speler tegen een Totem Pokémon vechten. Eenn Totem Pokémon is veel groter dan zijn soortgenoten, en zijn lichaam is gehuld in een speciaal aura. Totem Pokémon kunnen alleen bevochten worden in een SOS Battle. Een Totem Pokémon kan tijdens een SOS Battle een bondgenoot oproepen om hen te helpen, maar denk eraan bondgenoten kunnen ook bondgenoten oproepen.

De laatste proef op elk eiland heet de Grant Trial ook wel de grote proef genoemd. Dit is een Pokémon gevecht tegen de Kahuna die de leiding over het eiland heeft. Kahunas worden gekozen door de guardian deities ook wel beschermgoden genoemd die zich op elk eiland bevinden. Wanneer je de Kahuna verslagen hebt, heb je officieel de island challenge van het desbetreffende eiland voltooid en mag je naar het volgende eiland toegaan.

Elke proef wordt begeleid door een Trial Captain. Hij geeft instructies over de uitvoering van de proeven. Iedere Trial Captain heeft de proef van zijn eiland jaren geleden al voltooid.

Poké RidesEdit

Hoofdartikel: Poké Ride

Poké Rides wordt geïntroduceerd in Sun en Moon en is een service waarmee trainers Pokémon kan oproepen om plaatsen te bereiken waar ze op eigen kracht nooit zouden kunnen komen. Deze Pokémon sluiten zich niet aan bij een trainers team, maar ze kunnen wel op elk gewenst moment opgeroepen worden.

Hyper TrainingEdit

Hoofdartikel: Hyper Training

Hyper Training is een nieuwe functie waarmee de speler de IVs van zijn Pokémon kan maximaliseren door Bottle Caps aan Mr. Hyper te geven. Alleen Pokémon van level 100 kunnen Hyper Training ondergaan.

Festival PlazaEdit

Hoofdartikel: Festival Plaza

Wanneer de speler een bepaald punt in de game bereikt heeft wordt het Festival Plaza beschikbaar. In het Festival Plaza kan de speler spelers in de buurt en spelers vanuit de hele wereld die met het internet verbonden zijn ontmoeten en met hen vechten en ruilen. Door met personen te praten en te luisteren naar hun verzoeken, kun je Festival Coins ontvangen die je kunt besteden in Festival Plaza. De speler kan de Festival Coins uitgeven in de winkels van Festival Plaza en wanneer je genoeg Festival Coins verzameld gaat het niveau van Festival Plaza omhoog.

Poké PelagoEdit

Hoofdartikel: Poké Pelago

Poké Pelago is een nieuwe functie waarin Pokémon die zijn opgeslagen in de PC eilanden kunnen verkennen, kunnen spelen op gymtoestellen en van andere leuke activiteiten kunnen genieten. Op de verschillende eilanden kunnen de Pokémon items verzamelen, wilde Pokémon ontmoeten en hun stats en hun level verhogen.

PokémonEdit

Bekijk: Categorie:Generatie VII Pokémon

In Pokémon Sun en Moon worden 81 nieuwe Pokémon geïntroduceerd waardoor het totaal aantal Pokémon van 721 naar 802 stijgt. De eerste Pokémon die van Generatie VII bekend werd gemaakt is de mythische Magearna.

Game exclusieve PokémonEdit

SunEdit

No. Sprite Pokémon type
#037A 037A Vulpix IJs
#038A 038A Ninetales IJsFee
#408 408 Cranidos Steen
#409 409 Rampardos Steen
#546 546 Cottonee GrasFee
#547 547 Whimsicott GrasFee
#564 564 Tirtouga WaterSteen
#565 565 Carracosta WaterSteen
#627 627 Rufflet NormaalVliegend
#628 628 Braviary NormaalVliegend
#766 766 Passimian Vecht
#776 776 Turtonator VuurDraak
#791 791 Solgaleo PsychischStaal
#794 794 Buzzwole InsectVecht
#798 798 Kartana GrasStaal

MoonEdit

No. Sprite Pokémon type
#027A 027A Sandshrew IJsStaal
#028A 028A Sandslash IJsStaal
#410 410 Shieldon SteenStaal
#411 411 Bastiodon SteenStaal
#548 548 Petilil Gras
#549 549 Lilligant Gras
#566 566 Archen SteenVliegend
#567 567 Archeops SteenVliegend
#629 629 Vullaby DuisterVliegend
#630 630 Mandibuzz DuisterVliegend
#765 765 Oranguru NormaalPsychisch
#780 780 Drampa NormaalDraak
#792 792 Lunala PsychischGeest
#795 795 Pheromosa InsectVecht
#797 797 Celesteela StaalVliegend

CompatibiliteitEdit

De games zullen werken met de Pokémon Bank en via de Pokémon Bank kunnen de Pokémon van Generatie VI en de Virtual Console versie van de Generatie I games worden overgezet naar Sun en Moon.

MuziekEdit

Hoofdartikel: Pokémon Sun & Pokémon Moon: Super Music Collection

MedewerkersEdit

Hoofdartikel: Medwerkers aan Pokémon Sun en Moon

TriviaEdit

  • Dit zijn de eerste Pokémon Games die beschikbaar zullen zijn in China en hierdoor zijn Traditioneel en Vereenvoudigd Chinees toegevoegd aan de beschikbare talen in de game.

GalerijEdit

Logo'sEdit

Pokémon SunEdit

Pokémon MoonEdit

Community content is available under CC-BY-SA unless otherwise noted.