Wikia

Iris
(アイリス Iris)
Iris (anime)
Algemene Informatie
Geslacht: Vrouw
Woonplaats: Draken Dorp
Regio: Unova
Klasse: Pokémon Trainer
Vrienden: Ash
Cilan
Bianca
Dawn
Stephan
Luke
Virgil
Cameron
Alexa
Eerste Verschijning: In de Schaduw van Zekrom!
Stem Acteur: Aoi Yūki
(Japans)
Eileen Stevens
(Engels)
José Kroon
(Nederlands)

Iris (Japans: アイリス Iris) is een Pokémon Trainer uit de Unova regio en een reispartner van Ash Ketchum. Iris komt uit het Draken Dorp en het is haar droom om een Draken Meester te worden.

BiografieEdit

Young Iris

Een jongere Iris.

Iris werd geboren in het Draken Dorp tijdens haar jeugd speelde Iris veel in het bos bij het drop met de bos Pokémon. Daar heeft Iris goed leren boom klimmen en heeft ze geleerd hoe ze voor Pokémon moet zorgen. Op een dag ontmoette Iris een Drilbur die het eten van een Patrat had gestolen. Iris was super boos op de Drilbur en ze daagde hem uit voor een gevecht maar Iris werd keer op keer door de Drilbur verslagen. Maar op een dag werd Drilbur verrast door een aanval van Iris waardoor Drilbur bijna een ravijn inviel, maar gelukkig kon Drilbur zich net op tijd ergens aan vastpakken. Iris hielp de Drilbur en het tweetal werd al snel vrienden en ze begonnen samen te trainen. Na verschillende gevechten tegen verschillende trainer met verschillende type Pokémon evolueerde Drilbur uiteindelijk in Excadrill. Op een dag ontmoette het tweetal Drayden, een Draken Meester, hij zei tegen Iris dat ze een heel goede trainer is. Toen hij aan Iris vroeg wie haar dat geleerd had, zei Iris dat ze het zichzelf heeft geleerd met wat hulp van de bos Pokémon. Iris had opdat moment zo veel zelfvertrouwen dat ze Drayden uitdaagde voor een Pokémon Gevecht. Maar Drayden's Haxorus bleek veel te sterk te zijn, waardoor Excadrill gemakkelijk werd verslagen. Na dit gevecht verloor Excadrill zijn vertrouwen in Iris en hij negeerde Iris vanaf die dag.

Niet lang naar deze gebeurtenis vetrok Iris naar Opelucid City om daar naar de Opelucid Academie te kunnen gaan. Wanneer Iris niet aan het leren was, was ze meestal bij Martha. Maar Iris had het heel moeilijk op de Opelucid Academie, ze had op de Academie helemaal geen vrienden en ze was niet het type mens om tussen de schoolbanken te zitten. Iris hield helemaal niet van haar nieuwe stadsleventje en ze verlangde terug naar het Draken Dorp. Iris beklom vaak de radio toren van Opelucid City, zodat ze de bergen kon zien, maar hierdoor werd ze wel heel vaak op de vingers getikt door Agent Jenny. Iris schreef vaak brieven naar haar vriendin Shannon in het Draken Dorp. Maar nadat Iris een gevecht verloren had, kon ze het allemaal niet meer aan en ging ze terug naar huis.

Iris Axew debut

Een nieuw begin voor Iris en de volgende stap om een Draken Meester te worden.

Een paar jaar later, moest Iris naar de dorpsoudste toekomen. De dorpsoudste wou dit Iris op reis ging met een net geboren Axew en ze wou dat Iris hem ging trainen totdat Axew in een Haxorus geëvolueerd is. Iris accepteerde het aanbod van de dorpsoudste en ze ging samen met Axew op reis, in de hoop dat zij op een dag een Draken Meester kan worden. Een tijdje later was ze getuigen van een grote storm die veroorzaakt werd door Zekrom, maar Iris heeft deze zwarte Draak Pokémon echter nooit ontmoet. In de daaropvolgende dag ontmoette Iris Ash Ketchum die haar probeerde te vangen omdat hij dacht dat Iris een Pokémon was. Iris en Ash hadden een heel slechte start en hadden daarom in het begin vaak ruzie. Maar toch bleven ze bij elkaar, Iris keek zelf naar het eerste Gym gevecht van Ash in de Striaton Gym in de aflevering Een Dreiging van Driedubbele Leiders. Nadat Ash de Striaton Gym Badge had verdient, besloot Striaton Gym Leider Cilan om met Ash mee op reis te gaan. Cilan vond dat Ash, Iris en hij een goed team zouden vormen en vroeg daarom of Iris met hen mee wou reizen, vanaf dat moment maakte Iris deel uit van de reisgroep van Ash.

In Laat Axew Opbloeien! vroeg Iris aan Cilan of hij haar wou helpen bij de training van Axew. Tijdens het gevecht tegen Cilan's Pansage komen Ash en Cilan erachter dat Axew Dragon Rage kan gebruiken, maar deze aanval nog niet helemaal onder controle kan houden. Daarna vertelt Iris Cilan en Ash over het Draken Dorp en vertelt ze aan haar vrienden dat ze Axew van de oudste van het Draken Dorp heeft gekregen. Nadat Iris dit verhaal aan haar vrienden heeft verteld, komt ze erachter dat Axew verdwenen is. Axew blijkt vast te zitten tussen de hoorns van een Scolipede. Iris slaagde er niet in om de Pokémon te kalmeren en ze vroeg zelfs haar Excadrill om hulp, maar hij was nog steeds boos Iris. Nadat Iris Axew bevrijd heeft, schopt Scolipede tegen Excadrill aan, waardoor Excadrill heel boos werd en Scolipede uiteindelijk versloeg. Wat later vertelt Cilan tegen Iris dat Iris alles in haar eigen tempo moet doen en dat uiteindelijk Axew een krachtige Pokémon zal worden en Excadrill weer naar haar gaat luisteren.

Iris, Emolga en Axew wanneer ze van de groep wordt gescheiden in BW026

Iris, Axew en Emolga verstoppen zich voor de Swoobat.

In Een Huis Voor Dwebble is te zien dat Iris heel veel van planten en kruiden af weet, wanneer ze kruiden gaat zoeken om de zieke Pansage te genezen. Dit is nog in meerdere afleveringen van de Best Wishes! Serie te zien wanneer de groep een Pokémon moet laten genezen en er geen Pokémon Center in de buurt is. In Een Nacht in het Museum van Nacrene City! beweert Iris dat ze een "Zesde Zintuig" heeft, Iris kon namelijk de aanwezigheid van spoken voelen in het Nacrene museum. Het blijk later alleen maar een Yamask te zijn dat zijn masker kwijt was. Ondanks dat Iris het in het Nacrene museum bij het verkeerde eind had, denkt ze in Sewaddle en Burgh in Pinwheel Forest! nog steeds dat ze een zesde zintuig heeft wanneer de groep de weg kwijtraakt in het Pinwheel Forest.

In Emolga, de Onweerstaanbare! werd Iris gescheiden van de rest van de groep nadat Axew bevriend raakte met een wilde Emolga die Bianca al eerder probeerde te vangen. Iris, Axew en Emolga worden aangevallen door een groep Swoobat waardoor ze zich in een grot moeten verstoppen. Uiteindelijk worden ze gered door Ash en Pikachu. De wilde Emolga vond Iris heel aardig en wou daarom de Pokémon van Iris worden, hiermee had Iris haar derde Pokémon gevangen. In Emolga en de Nieuwe Volt Wissel! wil Bianca graag tegen de Emolga van Iris vechten, maar de Emolga van Iris blijkt bijzonder lui te zijn en ze gebruikt steeds haar Volt Switch om niet te hoeven vechten. Maar Iris gaf het niet op en bleef ondanks dat Emolga bijzonder lui was keihard met haar trainen zodat Emolga op een dag een goede vechter zou worden.

Iris en Georgia in BW035

Iris en Georgia tijdens hun eerste ontmoeting.

In De Weg van de Drakenmeester! ontmoet de groep Emmy, een meisje dat problemen heeft met haar Druddigon. Iris kwam erachter dat de Pokémon boos was, omdat er een draad rond zijn enkel gebonden was. Iris slaagde erin om Druddigon te kalmeren en het draad los te maken. Emmy is erg onder de indruk van Iris omdat ze zoveel van Draak type Pokemon af weet en vertelt Iris dat ze nog maar een beginnende trainer is. Iris besluit om Emmy meer te leren over Draak type Pokémon, Iris vertelt zelfs aan Emmy dat ze een Draken Meester wil worden.

In Iris en Excadrill Tegen de Drakenkraker! wordt Iris uitgedaagd voor een Pokémon gevecht door de Drakenkraker Georgia. Iris vocht eerst met haar Axew tegen Beartic, maar Axew werd makkelijk door Beartic verslagen. Daarna gebruikte Iris haar Excadrill tegen de Beartic van Georgia, ook al luisterde Excadrill nog steeds niet naar Iris. Maar omdat Excadrill niet naar Iris wou luisteren verloor Iris het gevecht tegen Georgia. Georgia vond Iris een beetje een lachertje omdat ze zich zo makkelijk door Beartic liet verslaan. Later vertelt Iris aan haar vrienden dat Excadrill niet meer naar haar luistert sinds hun gevecht tegen Draken Meester Drayden. Iris besluit om die avond samen met Excadrill het bos in te gaan zodat ze weer goede vrienden kunnen worden. Het lukte Iris uiteindelijk om het vertrouwen van Excadrill terug te winnen en Excadrill leerde Focus Blas. De volgende ochtend daagde Iris Georgia uit voor een Pokémon gevecht, dit gevecht eindigde in gelijkspel.

Iris met Excadrill en Axew nadat ze het Club Gevecht gewonne hebben

Iris met Excadrill en Axew nadat ze het Club Gevecht hebben gewonnen.

Een tijdje later deed Iris mee aan het Nimbasa Town Club Gevecht, aan het Club Gevecht deed ook haar rivaal Georgia mee. Haar eerste gevecht tijdens het Club Gevecht was tegen Jimmy Ray en zijn Watchog in de aflevering Cilan Tegen Trip, Ash Tegen Georgia!, Iris en Emolga wonnen dit gevecht gemakkelijk. In de tweede ronde moest Iris tegen Stephan en zijn Sawk vechten dit was in de aflevering Een Hartstochtelijk Club Gevecht: Emolga Tegen Sawk!, Iris en Emolga wisten Stephan en Sawk uiteindelijk ook te verslaan. In de aflevering Club Gevecht Finale: Wie Wordt De Held? stond Iris in de halve finale tegenover Luke en zijn Golett tijdens dit gevecht gebruikte Iris Axew. Tijdens dit gevecht leerde Axew Outrage waarmee hij Golette uiteindelijk versloeg. In de finale moest Iris tegen Ash en Pikachu vechten, tijdens dit gevecht gebruikte Iris Excadrill. Na een lang en hevig gevecht wist Excadrill Pikachu te verslaan, hierdoor won Iris het Club Gevecht en kreeg ze een volledige set Wings.

Later tijdens haar reis werd Iris nog meerdere keren geconfronteerd met haar angst voor IJs type Pokémon. In de aflevering Pas Op: IJzige Gevechtsomstandigheden! ging Iris samen met haar vrienden naar de ijskoude Icirrus Gym voor het zevende Gym gevecht van Ash. Tijdens dit gevecht moest Ash tegen de IJs type Pokémon van Brycen vechten. In de aflevering Crisis in het Ferroseed Onderzoekscentrum! moest Iris samenwerken met de Vanilluxe van Georgia om Ash, Cilan en Georgia te redden uit het Ferroseed Onderzoekscentrum.

Iris en Dragonnite BW091

Iris, Ash en Dawn ontmoeten Dragonite.

In de aflevering Iris en de Venijnige Dragonite! hoort Iris van Agent Jenny dat een Draak type Pokémon opzettelijk een elektriciteitscentrale in Undella Town heeft beschadigd. Iris gelooft er niet in dat Draak type Pokémon slecht kunnen zijn en gaat daarom samen met Ash, Cilan en Dawn op onderzoek uit. Wat later ontmoet Iris een ongewoon chagrijnige en agressieve Dragonite die met rust gelaten wil worden gelaten omdat hij gewond is aan zijn vleugel. Wanneer Agent Jenny een groep trainers bij elkaar roept om Dragonite weg te jagen, besluit Iris om Dragonite in bescherming te nemen, totdat haar vrienden bewijs hebben dat dit allemaal een misverstand is. Uiteindelijk vinden Ash, Cilan en Dawn bewijs dat Dragonite onschuldig is en wordt Dragonite naar het Pokémon Center gebracht. Nadat de vleugel van Dragonite genezen is, besluit Dragonite om met Iris mee op reis te gaan.

Een tijdje later deed Iris mee aan de Pokémon World Tournament Junior Cup. In de eerste ronde moest Iris tegen haar rivaal Georgia en haar Beartic vechten, Iris besloot om haar net gevangen Dragonite te gebruiken, maar Dragonite wou niet naar Iris luisteren en vocht zijn eigen gevecht. Uiteindelijk won Iris het gevecht tegen Georgia. In de tweede ronde moest Iris tegen Dawn en Mamoswine vechten, Dragonite luisterde tijdens dit gevecht ook niet naar Iris, maar toch wist Dragonite uiteindelijk het gevecht te winnen. In de halve finale moet Iris tegen Ash en zijn Krokorok, die tijdens dit gevecht in Krookodile evolueert, vechten. Tijdens dit gevecht besloot Dragonite om naar Iris te luisteren, maar nadat Dragonite een paar krachtig aanvallen te verduren krijgt, slaat er een stop bij hem door. Hierdoor kon Krookodile Dragonite verslaan en won Ash het gevecht.

Drayden en Iris na hun gevecht

Iris en Drayden na hun gevecht.

In de aflevering Thuiskomen in het dorp! komen Iris, Ash en Cilan aan in het Draken Dorp. Tijdens hun verblijf in het Draken Dorp komt Iris Drayden tegen, die wil dat Iris naar de Opelucid Gym komt voor een Gym gevecht, zodat hij kan zien hoe sterk Iris is geworden. In de aflevering Drayden versus Iris: verleden, heden en toekomst! komen Iris en haar vrienden aan in Opelucid City voor het gevecht tegen Drayden. Voordat Iris met het Gym gevecht begint gaat ze samen met haar vrienden langs bij de Opelucid Academie en vertelt ze haar vrienden over haar tijd op de Academie. Daarna is het tijd voor het gevecht van Iris tegen Draken Meester Drayden. Alhoewel Iris een stuk sterker geworden is, kan Iris Drayden's Haxorus nog steeds niet verslaan. Maar deze keer is Iris niet teleurgesteld dat ze van Drayden verloren heeft ze is zelfs trots op haar prestatie en ze wil een stuk sterker worden zodat ze de volgende keer Drayden wel kan verslaan. Drayden vertelt Iris zelfs dat ze ooit de Opelucid Gym Leider zal worden.

In de aflevering Veel geluk en tot ziens! komt de groep aan in Kanto. Iris besluit om naar Johto te gaan om met Clair te kunnen trainen in de Blackthorn Gym. Hierdoor moeten Ash en Iris afscheid van elkaar nemen. Nadat Iris en Cilan met de Magnet Train in Johto zijn aangekomen, nemen Cilan en Iris ook afscheid van elkaar, want Cilan besluit om naar Hoenn te reizen voor een viswedstrijd.

In Iris en Clair! De Weg om een Draken Meester te Worden!! hebben Iris en Dragonite een gevecht tegen de Shiny Druddigon van Clair, maar Druddigon blijkt te sterk te zijn en Iris verliest het gevecht. Tijdens het gevecht is te zien dat Iris de gave heeft om de gedachten van Draak type Pokémon te lezen. Wat later ontmoet Iris een wilde Gible die de burgers van de stad lastig viel. Nadat Iris Gible had gered toen hij bijna van de klokkentoren afviel, mocht Iris van Gible zijn gedachten lezen en kwam Iris erachter waarom Gible chaos veroorzaakte in de stad. Wat later vangt Iris de Gible. Wanneer Iris in de avond de stad verlaat ziet ze een Rayquaza.

KaraktereigenschappenEdit

Iris fear

Iris is bang voor IJs Type Pokémon.

Iris houdt heel veel van de natuur ze klimt graag in bomen en gaat graag in de bossen opzoek naar bessen en genezende kruiden. Haar beste vriend Axew zit nooit in zijn Pokébal, maar hij woont in het haar van Iris. Iris is heel avontuurlijk en ook een beetje brutaal, ze houdt er van om van boom naar boom te springen en ze is ook zeker niet op haar mondje gevallen. Iris is een snelle denker dit blijkt uit de aflevering Sandile Blaast Stoom Af! waarin Iris Ash redt wanneer hij bijna in een kokend heet meer valt. Dit is ook te zien in de afleveringen Hier is de Trubbish Patrouille en Minccino, Schoon en Netjes! waarin Iris uit gevaarlijke situaties weet te ontsnappen, terwijl Cilan en Ash dit niet kunnen. Omdat Iris van de natuur houdt en omdat ze een snelle denker is zegt Iris dat ze een "zesde zintuig" heeft, hierdoor vertrouwt Iris ook vaak op haar instinct. Ondanks haar "zesde zintuig" heeft Iris een ongelofelijk slecht richtingsgevoel, waardoor de groep vaak de weg kwijtraakt.

Iris is ook een beetje verlegen en wordt snel zenuwachtig wanneer ze nieuwe mensen ontmoet, dit blijk vooral uit haar eerste ontmoeting met Ash. Dit is vermoedelijk ook de reden waarom Iris en Ash na hun eerste ontmoeting nog niet meteen samen zijn gaan reizen, Iris verscheen af en toe en verdween daarna net zo makkelijk. Iris werd pas een reispartner van Ash nadat Cilan en Ash aan Iris gevraagd hadden of ze met hun mee op reis wou gaan. In het begin vertrouwde Iris Ash en Cilan nog niet zo goed en bewaarde ze heel veel geheimen voor hen, maar naarmate hun reis vorderde vertelde Iris veel meer over zichzelf. Doordat Iris verlegen is kan ze beter met Pokémon opschieten dan met mensen, vooral in haar jeugd waren bijna al haar vrienden de Pokémon in het bos, ze had echter wel één hele goede vriendin, Shannon. Dit is ook de reden waarom Iris uiteindelijk gestopt is met haar studie op de Opelucid Academie.

Iris catches a Pokémon

Iris nadat ze een Pokémon heeft gevangen.

Iris is een zeer ervaren trainer en heeft al aan meerdere Pokémon gevecht deelgenomen voordat ze op reis ging met Ash. Iris werd ook wel het wonderkind van het Draken dorp genoemd en samen met haar Excadrill heeft ze 99 Pokémon gevechten op rij gewonnen, uiteindelijk verloor Iris van Draken Meester Drayden. Deze prestaties hebben ervoor gezorgd dat Iris een beetje een hoge dunk van zichzelf heeft gekregen. Dit is misschien ook wel de reden waarom Iris Ash een klein kind noemt wanneer Ash wat doms doet. Iris is misschien ook een beetje een hypocriet omdat ze vaak dezelfde fouten als Ash maakt maar toch steeds Ash op zijn fouten moet wijzen. Maar Iris's kritische blik op Ash kan ook verklaard worden uit hun eerste ontmoeting, tijdens hun eerste ontmoeting probeerde Ash namelijk een Pokémon te vangen zonder eerst met hem te vechten. Tijdens hun reis werd Iris een stuk minder kritisch op Ash en ze noemde Ash alleen nog maar een klein kind als een soort plagerijtje en niet meer omdat ze Ash echt een klein kind vond.

Iris houdt heel veel van Pokémon en daarom knuffelt ze vaak nieuwe Pokémon tijdens hun eerste ontmoeting, maar Iris gaat soms iets te ver waardoor sommige Pokémon, zoals Ash's Pikachu, haar aanvallen. Iris kan vooral Draak type Pokémon goed begrijpen en ze is ook altijd blij wanneer ze een Draak type Pokémon ziet. Door haar liefde voor Draak type Pokémon gelooft Iris niet dat een Draak type Pokémon iets slechts kan doen. Omdat Iris zoveel van Draak type Pokémon houdt is het niet meer dan logisch dat Iris een Draken Meester wil worden. Iris houdt echter niet van IJs type Pokémon dit komt omdat IJs type aanvallen sterk zijn tegenover Draak type Pokémon en Iris überhaupt niet van kou houdt. Ondanks haar angst voor IJs type Pokémon is Iris niet bang om tegen een IJs type Pokémon te vechten zoals Georgia's Beartic en Dawn's Mamoswine.

PokémonEdit

In haar teamEdit

Pokémon Informatie
Iris Axew
Iris kreeg Axew van de oudste van het Draken dorp. Axew houdt er niet van om in zijn Pokébal te zitten net zoals de Pikachu van Ash. Wanneer Axew bang is verstopt hij zich in het haar van Iris. Axew is een jonge Pokémon en daarom traint Axew met de Scraggy van Ash, zodat ze op hun eigen niveau kunnen trainen. Axew droomt ervan om later een Haxorus te worden.
Axew
Pokémon Informatie
Iris Excadrill
Excadrill is de eerste Pokémon van Iris. Iris en Excadrill waren altijd zeer goede vrienden, totdat ze van Drayden verloren tijdens een Pokémon Gevecht. Na dit gevecht luisterde Excardrill niet meer naar Iris. In de aflevering Iris en Excadrill Tegen de Drakenkraker! kwam Iris erachter waarom Excadrill niet meer naar haar luisterde, nadat Iris en Excadrill Georgia verslagen hadden, werden Excadrill en Iris weer goede vrienden.
Drilbur → Excadrill
Pokémon Informatie
Iris Emolga
Emolga is een super schattige Pokémon maar ze misbruikt haar schattigheid ook vaak. In de aflevering Emolga, de Onweerstaanbare! wou Bianca Emolga vangen, maar Emolga wou helemaal niet de Pokémon van Bianca worden. Nadat Iris Emolga gered had van een groep Swoobat besluit Emolga om met Iris mee te reizen. Emogla werd een snel een rivaal van de Snivy van Ash.
Emolga
Pokémon Informatie
Iris Dragonite
Iris ontmoete Dragonite nadat hij een stroomstoring had veroorzaakt in Undella Town. Iris genas de verwonding van Dragonite en beschermende hem tegen Agent Jenny en een aantal trainers die Dragonite wouden wegjagen. Uiteindelijk besluit Dragonite om met Iris mee te reizen. Dragonite is een heel sterke Pokémon en vertrouwt vooral op zijn instincten tijdens een Pokémon gevecht, waardoor hij in het begin niet naar Iris wou luisteren.
Dragonite
Pokémon Informatie
Iris Gible
Iris ontmoete Gible in Blackthorn City waar hij de bewoners van de stad lastigviel. Nadat Iris Gible had gered toen hij bijna van de klokkentoren afviel, besloot Gible om met Iris mee te reizen.
Gible

BevriendEdit

Pokémon Informatie
Little Iris swinging on a vine
In het Draken Dorp is Iris bevriend met heel veel Pokémon, waaronder een Pansear.
Pansear
Pokémon Informatie
Little Iris swinging on a vine
In het Draken Dorp is Iris bevriend met heel veel Pokémon, waaronder een Minccino.
Minccino
Pokémon Informatie
Little Iris plays with Pokemon
In het Draken Dorp is Iris bevriend met heel veel Pokémon, waaronder een Panpour.
Panpour
Pokémon Informatie
Little Iris plays with Pokemon
In het Draken Dorp is Iris bevriend met heel veel Pokémon, waaronder een Deerling.
Deerling
Pokémon Informatie
Little Iris plays with Pokemon
In het Draken Dorp is Iris bevriend met heel veel Pokémon, waaronder een Pidove.
Pidove
Pokémon Informatie
Little Iris plays with Pokemon
In het Draken Dorp is Iris bevriend met heel veel Pokémon, waaronder een Sandile.
Sandile

TijdelijkEdit

Pokémon Informatie
Iris Fraxure school
Iris en Fraxure ontmoette elkaar toen Iris studeerde op de Opelucid Academie. Iris gebruikte Fraxure tijdens een gevecht tegen een andere student en zijn Altaria. Iris en Fraxure verloren dit gevecht. In de aflevering Drayden versus Iris: verleden, heden en toekomst! zagen Iris en Fraxure elkaar weer terug, voordat Iris een gevecht met Drayden had.

Fraxure's aanvallen zijn: Dual Chop en Dragon Claw.
Fraxure
Pokémon Informatie
Iris Deino
Wanneer Iris en haar vrienden in de aflevering De Eenzame Deino! Bobby helpen in zijn Pokémon Day Care. Raakt Iris bevriend met een verlegen Deino. Iris en Deino moeten afscheid nemen wanneer de trainer van Deino hem komt ophalen.
Deino
Pokémon Informatie
Iris Vanilluxe
Iris gebruikte de Vanilluxe van Georgia tijdens de aflevering Crisis in het Ferroseed Onderzoekscentrum! wanneer Iris, Axew en Vaniluxe worden opgesloten in het Ferroseed Onderzoekscentrum.
Vanilluxe
Pokémon Informatie
Iris Ash's Snivy
Iris gebruikt de Snivy van Ash tijdens de aflevering Schoonheden strijden om de pracht en praal! om tegen Moira en haar Cinccino te vechten. Dankzij Snivy's krachtig aanvallen weet Iris het gevecht te winnen, waardoor Moira en Cinccino in de modder vallen.
Snivy

ResultatenEdit

Iris Wings

De eerste prijs van het Club Gevecht.

TriviaEdit

  • Iris is het eerste hoofdkarakter dat in zowel de Japanse versie als de Engelse versie dezelfde naam heeft.
    • Het tweede hoofdkarakter dat in zowel de Japanse versie als de Engelse versie dezelfde naam heeft is Serena.
  • Iris is het eerste vrouwelijke hoofdkarakter dat een schok krijgt van Pikachu tijdens hun eerste ontmoeting, in plaats van dat Pikachu haar fiets elektrocuteert.
  • Iris is het eerste hoofdkarakter dat geen één Pokémon vangt met behulp van een Pokémon gevecht.
  • Iris is de eerste reispartner van Ash die tegen een Kampioen vecht. Iris vecht in de aflevering Alles uit Liefde voor Meloetta! tegen Cynthia.