Wikia

Brock
(タケシ Takeshi)
HeartGold SoulSilver Brock
Algemene informatie
Woonplaats Pewter City
Regio Kanto
Badge Boulder Badge
Gespecialiseerde Type Steen
Eerste Verschijning

Red en Green

Klasse: Gym Leider
Pokémon Trainer
Brock (Japans: タケシ Takeshi) is de Gym Leider van de Pewter City Gym, beter bekend als de Pewter Gym. HIj is gespecialiseerd in het vechten met Steen-Type Pokémon. Hij geeft de Boulder Badge aan mensen die hem weten te verslaan.

UiterlijkEdit

Brock heeft bruin stekelhaar en heeft spleetogen hierdoor kun je z'n oogkleur niet zien. Brock draag meestal simpele kleding, zoals een spijkerbroek met een T-shirt, trui of een vest. Brock draag tevens in iedere Generatie sneakers. Het is ook duidelijk te zien dat Brock tussen Generatie III en Generatie IV ouder geworden is.

In de GamesEdit

Brock verschijnt in Pokémon Red, Blue, Yellow, FireRed en LeafGreen als de Pewter City Gym Leider. Dit is de eerste Gym die Red/Leaf uitdaagt op zijn/haar Pokémon reis. Brock is één van de weinige serieuze trainers in het Pewter gebied daarom hebben de mensen veel respect voor hem. Brock is trots op zichzelf en heeft een ongelofelijk sterke wilskracht. Brock maakt gebruikt van het Steen type Pokémon. Brock is een heel serieus persoon en lacht zelden, maar als hij lacht kan hij echt niet meer stoppen met lachen. In zijn vrije tijd is Brock opzoek naar fossielen op Mt. Moon. Als je Brock verslaat in een gevecht krijg je de Boulder Badge en TM34 (Bide) in Red, Blue en Yeloow, en TM39 (Rock Tomb) in FireRed en LeafGreen.

In Pokémon Yellow vertelt Brock dat hij een Pokémon Breeder wil worden ook al is het onmogelijk om te fokken in dit spel. Dit is een verwijzing naar Brock in de Anime omdat de spel gebaseerd was op de Anime.

Drie jaar later, in Pokémon Gold, Silver, Crystal, HeartGold en SoulSilver, is Brock nog steeds de Pewter Gym Leider en kan op ieder moment bevochten worden in de spelers Kanto Pokémon reis. Brock is verbaast wanneer een trainer uit Johto hem wil uitdagen daarom is hij blij om deze uitdaging te accepteren. In Gold, Silver en Crystal geeft Brock geen TM weg, maar in HeartGold en SoulSilver geeft hij TM80 (Rock Slide) weg.

Nadat Ethan/Lyra alle 16 Gym Badges verzameld heeft kan hij/zij Brock terugvinden in de Diglett's Cave rond drie uur in de middag. Hier krijgt hij/zij Brock's nummer voor zijn/haar PokéGear. Wanneer je Brock zaterdagavond belt wil hij een rematch doen in de Fighting Dojo in Saffron City. Nadat je Brock's nummer hebt ontvangen kun je hem tussen 17:00 en 20:00 terugvinden in de Diglett's Cave, als je dit doet kun je samen met Brock op de foto. Als je op zaterdagavond rond dezelfde tijd in de Diglett Cave bent kun je Brock's Rhyhorn met Thunder Fang ruilen voor jouw Bonsly.

In Pokémon Black en White 2, komt Brock voor in het Kanto Leiders Tournament van het Pokémon World Tournament, samen met alle andere Kant Gym Leiders. Hij doet ook samen met de andere Gym Leiders uit Kanto, Johto, Hoenn, Sinnoh en Unova mee aan het World Leiders Tournament. Hij doet ook nog met de andere Steen type specialisten mee aan het Rock Type Expert Tournament.

PokémonEdit

Pokémon Red en BlueEdit

RB 074 front
Geodude
 Steen Grond 
RB 095 front
Onix
 Steen Grond 
[[File:{{{P3}}}_RB.png|link={{{P3}}}]]
[[|{{{P3}}}]]
 [[{{{T1P3}}} type|{{{T1P3}}}]] 
[[File:{{{P4}}}_RB.png|link={{{P4}}}]]
[[|{{{P4}}}]]
 [[{{{T1P4}}} type|{{{T1P4}}}]] 
[[File:{{{P5}}}_RB.png|link={{{P5}}}]]
[[|{{{P5}}}]]
 [[{{{T1P5}}} type|{{{T1P5}}}]] 
[[File:{{{P6}}}_RB.png|link={{{P6}}}]]
[[|{{{P6}}}]]
 [[{{{T1P6}}} type|{{{T1P6}}}]] 
Lv. 12 - Lv. 14 - Lv. ? - Lv. ? - Lv. ? - Lv. ? -
Item: Geen Item: Geen Item: ? Item: ? Item: ? Item: ?
Tackle Tackle - - - -
Defense Curl Screech - - - -
- Bide - - - -
- Bind - - - -

Pokémon YellowEdit

Y 074 front
Geodude
 Steen Grond 
Y 095 front
Onix
 Steen Grond 
[[File:{{{P3}}}_RB.png|link={{{P3}}}]]
[[|{{{P3}}}]]
 [[{{{T1P3}}} type|{{{T1P3}}}]] 
[[File:{{{P4}}}_RB.png|link={{{P4}}}]]
[[|{{{P4}}}]]
 [[{{{T1P4}}} type|{{{T1P4}}}]] 
[[File:{{{P5}}}_RB.png|link={{{P5}}}]]
[[|{{{P5}}}]]
 [[{{{T1P5}}} type|{{{T1P5}}}]] 
[[File:{{{P6}}}_RB.png|link={{{P6}}}]]
[[|{{{P6}}}]]
 [[{{{T1P6}}} type|{{{T1P6}}}]] 
Tackle Tackle - - - -
- Screech - - - -
- Bide - - - -
- Bind - - - -

Pokémon Gold, Silver en CrystalEdit

C 075 front
Graveler
 Steen Grond 
C 111 front
Rhyhorn
 Grond Steen 
C 139 front
Omastar
 Steen Water 
C 141 front
Kabutops
 Steen Water 
C 095 front
Onix
 Steen Grond 
[[File:{{{P6}}}_Y.png|link={{{P6}}}]]
[[|{{{P6}}}]]
 [[{{{T1P6}}} type|{{{T1P6}}}]] 
Lv. 41 Lv. 41 Lv. 42 Lv. 42 Lv. 44 Lv. ? -
Item: Geen Item: Geen Item: Geen Item: Geen Item: Geen Item: ?
Defense Curl Fury Attack Bite Slash Bind -
Rock Slide Scary Face Surf Giga Drain Sandstorm -
Rollout Earthquake Protect Endure Bide -
Earthquake Horn Drill Spike Cannon Surf Rock Slide -

Pokémon FireRed en LeafGreenEdit

FRLG 074 front
Geodude
 Steen Grond 
FRLG 095 front
Onix
 Steen Grond 
[[File:{{{P3}}}_FRLG.png|link={{{P3}}}]]
[[|{{{P3}}}]]
 [[{{{T1P3}}} type|{{{T1P3}}}]] 
[[|{{{P4}}}]]
 [[{{{T1P4}}} type|{{{T1P4}}}]] 
[[|{{{P5}}}]]
 [[{{{T1P5}}} type|{{{T1P5}}}]] 
[[|{{{P6}}}]]
 [[{{{T1P6}}} type|{{{T1P6}}}]] 
Lv. 12 Lv. 14 Lv. ? - Lv. ? - Lv. ? - Lv. ? -
Gaven: Rock Head Gaven: Rock Head Gaven: Onbekend Gaven: Onbekend Gaven: Onbekend Gaven: Onbekend
Item: None Item: None Item: ? Item: ? Item: ? Item: ?
Tackle Tackle - - - -
Defense Curl Harden - - - -
- Bind - - - -
- Rock Tomb - - - -

Pokémon HeartGold en SoulSilverEdit

Pokémon Black en White 2Edit

Pokémon StadiumEdit

Pokémon Stadium 2Edit

ArtworkEdit

Brock Headshot Gen I

Brock Gen I Render

Brock Gen III Render
Sugimoribrockoriginal

Red Blue Brock

FireRed LeafGreen Brock

SpritesEdit

Red en Blue

Yellow

Generatie II

Generatie III

Generatie IV

Gen IV VS Sprite

Generatie V
Spr RG Brock

Spr Y Brock

Spr GS Brock

Spr FRLG Brock

Brock (game)HGSS

VSBrock

Brock (game)B2W2
Overworld Gen I

Overworld Gen II

Overworld Gen III

Overworld Gen IV

Overworld Gen V

Stadium

Stadium 2
Rocker I OD

Brock II OD

Brock III OD

Brock IV OD

Brock OD

Brock Stadium

50px

In de AnimeEdit

HoofdserieEdit

Brock DP Anime art

Brock Anime

Hoofdartikel: Brock (anime).

Zoals iedere gewone Gym Leider werd Brock ook als tegenstander van Ash Ketchum geïntroduceerd. Nadat Ash de Badge gewonnen had vroeg Brock aan Ash of hij mee mocht reizen om zo een Pokémon Breeder te kunnen worden. Toen Brock uit de Pewter Gym vertrok zorgde zijn vader, Flint, voor de gym, want Flint was net teruggekeerd van zijn eigen reis. Brock was er voor Ash tijdens zijn Kanto reis, maar verliet Ash tijdens zijn reis langs de Orange eilanden om Professor Ivy te kunnen helpen. Brock ging later wel met Ash door de Johto, Hoenn en Sinnoh regio reizen. In de Sinnoh regio besloot Brock om te stoppen met reizen om een Pokémon dokter te kunnen worden.

Brock speelt de rol van een soort Mentor voor Ash en al zijn vrienden. Hij is namelijk een stuk ouder dan de rest en heeft de meeste kennis over zowel Pokémon als over het overnachten in de natuur. Brock is meestal de scheidsrechter bij een oefengevecht om dat hij vroeger Gym Leider is geweest. Brock vindt zichzelf ook een echte vrouwenverslinder, maar helaas voor hem is er nog nooit een vrouw geweest die ook verliefd op hem was.

OriginsEdit

Brock Poké Balls PO

Brock met z'n Pokéballen

In Pokémon Origins speelt Brock naast Giovanni als enige Gym Leider een belangrijke rol, want Giovanni speelde een belangrijke rol als baas van Team Rocket. Brock is ook in Origins Gym Leider van de Pewter Gym.

In File 1 - Red kijkt Brock naar een gevecht tussen Red en Blue wanneer Red van Blue verliest, besluit Brock Red te helpen. Brock legt Red de basis van een Pokémon gevecht uit en legt uit hoe je een Pokémon moet trainen.

Later komt Red erachter dat Brock de Pewter Gym Leider is en besluit hem uit te dagen voor een gevecht. Voor het Gym gevecht met Brock legt Brock Red uit over de verschillende sterke en zwakke punten van Pokémon. Brock kiest daarna zijn twee pokémon voor het gevecht hij kiest zijn Onix en Geodude, nadat Red hem vertelt heeft dat hij nog geen één badge heeft. Hieruit blijkt dat Gym Leiders verschillende Pokémon hebben bij een bepaald niveau van de trainer. Na een lang gevecht weet Red uiteindelijk Brock's Onix te verslaan. Na het gevecht krijgt hij van Brock de Boulder Badge en TM34 (Bide).
Pokémon Informatie
Brock Geodude PO
Geodude is de eerste Pokémon die Brock gebruikt in zijn gevecht met Red. Geodude wist bijna Red's Charmander te verslaan, maar Red verwisselde hem voor Nidoran♂. Nidoran wist Geodude uiteindelijk te verslaan.
Geodude
Pokémon Informatie
Brock Onix PO
Onix was de tweede Pokémon die Brock gebruikte in zijn gevecht met Red. Onix wist vier Pokémon van Red te verslaan waaronder Nidoran♂, Spearow, Rattata en Metapod. Uiteindelijk wist Red Onix te verslaan met zijn eerder gebruikte Charmander
Onix

In de MangaEdit

Pokémon Adventures mangaEdit

Brock Adventures

Brock in de Manga

In zijn teamEdit

Pokémon Informatie
Brock Geodude Adventures
Brock bezit in de manga 6 Geodude. Met de bijnamen Geoone, Geotwo, Geothree enzovoorts. Eén van de Geodude is te zien in Onix is On! waar Geodude kijkt naar het gevecht van Brock. In Putting It On The Line...Against Arcanine zijn de andere vijf Geodude ook te zien. Deze zes Geodude draaien vaak in rondjes om Brock heen om hem te beschermen. In de Gold, Silver & Crystal chapter gebruiken de Geodude Magnitude om de Magnet Train te stoppen. Alleen verslechterd te situatie hierdoor alleen maar. Gelukkig weet Red met zijn Snorlax te boel te redden.
Geodude
Pokémon Informatie
Brock Onix Adventures
Onix is zonder enige twijfel de sterkste Pokémon van Brock. Echter staat hij niet bekend om zijn kracht maar om zijn snelheid. Brock gebruikte Onix in zijn gevecht tegen Red's Pika. Ondanks het voordeel van Onix wist Pika toch van hem te winnen. Drie jaar later werd Onix als brug gebruikt in de Tohjo Falls toen Brock, Erika en Misty op reis gingen naar Johto. Brock gebruikte Onix ook nog in een gevecht tegen Jasmine's Steelix.
Onix
Pokémon Informatie
Brock Kabutops Adventures
Brock ontmoete Kabuto in het Pewter Museum of Science tijdens de invasie van de Elite Four in Kanto. Kabutops is één van Brock's sterkste pokémon en won zelfs bijna van Jasmine's Amphy ondanks zijn type nadeel.
Kabuto → Kabutops

WeggegevenEdit

Pokémon Informatie
Brock Graveler Adventures
Graveler was voor het eerst te zien, wanneer hij naar het gevecht van Brock tegen Red keek. Deze Pokémon werd later aan Yellow gegeven. Graveler evolueerde later in Golem.
Graveler

TriviaEdit

  • In de Generatie I games en haar remakes maakt Brock alleen maar gebruik van Pokémon die zowel van het Grond als Steen soort zijn.
  • Brock was in Generatie I misschien een Steen Pokémon specialist maar zijn Pokémon kende geen een Steen soort aanval.
  • In Generatie I kent Brock's Onix Bind bij level 12 en 14 terwijl je deze aanval pas bij level 15 kan leren.
  • Brock is de enige Gym Leider in Generatie I die een aanval weggeeft die niet van het eigen type is.
  • In zijn Gym gevecht in Pokémon HeartGold en SoulSilver gebruikt Brock een Rhyhorn met de Gaven Sturdy, dit is raar omdat Rhyhorn deze gaven normaal gesproken niet heeft.
  • In HeartGold and SoulSilver ruilt Brock zijn Rhyhorn voor een Bonsly, dit verwijst misschien naar zijn Pokémon Anime tegenhanger.
  • In HeartGold and SoulSilver is Brock's Trainer ID number 06845.
  • Van al Brock's Pokémon zijn er maar drie die niet slecht zijn tegen Gras aanvallen.
  • In Pokémon Stadium had Brock verschillende Pokémon die zijn Anime tegenhanger later ook zou krijgen.